חיפוש מסלולים

מה בסביבה

מדבר יהודה ממוקם בצידה המזרחי של ארץ ישראל, גבולו המערבי הוא רצועת הרי יהודה וגבולו המזרחי- ים המלח. המדבר היה חלק משטח נחלתו של שבט יהודה, ומכאן שמו. המדבר מחולק מבחינה גיאומורפולוגית לארבעה אזורים. נחל אוג חוצה את ארבעתם, ואילו אנחנו נטייל ברצועה הרחבה ביותר שלו- רמת המדבר. הנוף באזור זה הוא נוף רך. מאות גבעות עגולות מכסות עד קצה האופק. בחניה ליד תחילת המסלול ש... קרא עוד

נחל אוג תחתון

לבד וביחד

מה בסביבה

מדבר יהודה ממוקם בצידה המזרחי של ארץ ישראל, גבולו המערבי הוא רצועת הרי יהודה וגבולו המזרחי- ים המלח. המדבר היה חלק משטח נחלתו של שבט יהודה, ומכאן שמו. המדבר מחולק מבחינה גיאומורפולוגית לארבעה אזורים. נחל אוג חוצה את ארבעתם, ואילו אנחנו נטייל ברצועה הרחבה ביותר שלו- רמת המדבר. הנוף באזור זה הוא נוף רך. מאות גבעות עגולות מכסות עד קצה האופק. בחניה ליד תחילת המסלול ש... קרא עוד

נֹעם מאירסון

מאפיינים

  • מסלול מעגלי
  • המסלול מתאים למשפחות עם תינוקות במנשא או ילדים מגיל 6 ומעלה; אין לטייל אחרי גשם כשהגבים מלאי מים; בתחנת הדלק בצומת אלמוג יש שירותים ומים;

סימני דרך

  • תחנה 1 תצפית מלמעלה - הדרך ארכה ומפותלת...
  • תחנה 2 בערוץ הנחל - היחודיות של מדבר יהודה
  • תחנה 3 לאחר הירידה במפל השני - לבד...
  • תחנה 4 המפל הגבוה - ... וביחד
    •  
    • משך המסלול
    • 3 שעות
    •  
    • אורך המסלול
    • 3 קילומטר
    •  
    • לטייל בזמן
    •  
    • מפה
    • 8
    •  
    • עונות
    • חורף / אביב / סתיו
    •  
    • דרגת קושי
    • עגלות
    •  
    • אזור בארץ
    • מדבר יהודה

מאפיינים

  • מסלול מעגלי
  • המסלול מתאים למשפחות עם תינוקות במנשא או ילדים מגיל 6 ומעלה; אין לטייל אחרי גשם כשהגבים מלאי מים; בתחנת הדלק בצומת אלמוג יש שירותים ומים;

הדרך אל הטבע

מכיוון ירושלים- ניסע על כביש מס' 1 עד צומת אלמוג, שם נפנה ימינה לכיוון קיבוץ אלמוג. כאשר הכביש מתעקל שמאלה אל הקיבוץ, נמשיך ישר לכיוון חניית העפר. זוהי נקודת המוצא והסיום של המסלול.

סימני דרך

  • תחנה 1 תצפית מלמעלה - הדרך ארכה ומפותלת...
  • תחנה 2 בערוץ הנחל - היחודיות של מדבר יהודה
  • תחנה 3 לאחר הירידה במפל השני - לבד...
  • תחנה 4 המפל הגבוה - ... וביחד
  • תחנה 1

    תצפית מלמעלה - הדרך ארכה ומפותלת...

    הדרך ארוכה ומפותלת...
    נצא מחניית העפר לכיוון מערב על שביל רחב מסומן בכחול. כעבור 800 מטרים נפנה שמאלה אל דרך עפר מסומנת בשחור. נפנה בה ונלך עד שנוכל לצפות בנחל במבט מלמעלה.
    נחל אוג הוא מהנחלים הקסומים של מדבר יהודה, פיתוליו המרשימים והמים הזורמים בו בעונת השיטפונות שובים לב כל אדם. מדרום לנחל אוג נמצא נחל קומראן ומצפון לו ואדי קלט. מוצאו של הנחל במדרונות המזרחיים של רכס הר הזיתים, בגובה של 800 מטרים, וסופו במאגר האוסף את מי השיטפונות בסמוך לצומת הלידו (בדרך לקיבוץ קליה).
    אנחנו נטייל בחלקו התחתון של הנחל.

     

    שמו של הנחל נגזר משמו של הצמח 'אוג קוצני', שיח הגדל באזור הנחל. בערבית נקרא נחל אוג 'ואדי אלמוליכ' - 'הנחל הערמומי'. הנחל הזה נודע בפיתוליו הערמומיים ובמפליו החדים. במהלך ההליכה נוכל לשים לב לצורה בה הנחל מתפתל. השביל הצר והפיתולים הרבים שנוצרו מזרימת המים בנחל יחייבו אותנו ללכת ביחד, בקבוצה אחת, ולא יאפשרו לנו להתפזר ולהתרחק איש מרעהו. אנחנו נלך בנחל בין קירותיו הגבוהים שיהיו עבורנו צל ומגן. בין כל אלה נתור אחר זהותם של האנשים שבחרו כמונו ללכת אל המדבר, נתור אחר זהותו של הנחל ושל מדבר יהודה ונחוש את בדידותו של המדבר...

     

  • תחנה 2

    בערוץ הנחל - היחודיות של מדבר יהודה

    הייחודיות של מדבר יהודה
    נרד במתינות אל הנחל ונפגוש בשביל ירוק המגיע ממערב, נלך עליו מזרחה (שמאלה) עם כיוון הזרימה. השביל צר ועובר בין קירות לבנים גבוהים המעניקים לו צל רב. נתיישב באחת הפינות הנעימות.

    נכנסנו אל תוכו של הנחל, ואנו עומדים בין קירות לבנים וגבוהים עשויים מסלע גירני קשה ומצופים בסלע הקירטון הבהיר והרך שנפוץ מאוד באזור הזה. בין הקירות האלו אי אפשר שלא להרגיש קטן. כל החשיבות הגדולה שאנו מעניקים לשגרת חיינו כמעט נעלמת לעומת השקט האדיר הקיים פה. הבדידות שלעיתים חשים האנשים במקומות כאלו מפנה את מקומה לנוכחות של המדבר. כמו ללכת במוזיאון אחרי שעות הסגירה, נשמע רק את צעדינו ואת רשרוש התיק מאחורינו, אבל נוכל להרגיש נוכחות עוצמתית נוספת עמנו.


    מדבר יהודה דומה לכל המדבריות בעולם- הוא צחיח ויבש, כמות המשקעים בו מעטה, והוא לא מיושב ברובו. אך הוא גם שונה.
    מדבר יהודה הוא מדבר מיוחד, 'מקומי'. הוא לא שייך לרצועת המדבריות העולמית ושונה מהנגב וממדבר סהרה. איך מדבר מקומי נוצר? הסיבה העיקרית תלויה בשני שלבים, השלב הראשון: השבר הסורי-אפריקאי, שגרם להיווצרות בקעה עמוקה לאורך הצד המזרחי של ארץ ישראל. השלב השני של היווצרות המדבר תלוי במבנה הארץ: אוויר לח עולה מן הים התיכון ומתגבש לעננים המורידים כמות מעטה יחסית של גשם באזורים הקרובים לחוף הים. בהמשך דרכם לאזור השפלה ולהרי יהודה העננים מורידים את כמות הגשם הרבה. הפרש הגבהים בין הרי יהודה למדבר יהודה השוכן מעברו המזרחי של רכס ההרים מביא לתהליך של התחממות והתאדות טיפות מים, מה שמשאיר כמות קטנה של משקעים למדבר יהודה. ואכן, במדבר יהודה כמות הגשמים הממוצעת היא 47 מ"מ בשנה, בעוד ששפלת יהודה, מצידו המערבי של רכס ההרים מקבלת 500 מ"מ גשם בשנה.
    למרות העובדה שהמדבר יבש, לאורך ההיסטוריה היו אנשים שבחרו ללכת אל המדבר ולגור בו. אך מאיפה הם השיגו את המצרך החיוני ביותר לחיים? איך מגיעים מים אל המדבר? הגשמים שיורדים על הרי יהודה מחלחלים באדמה וחלקם פורצים במעיינות במדבר ומהווים נאות מדבר. נווה המדבר המפורסם ביותר הוא עין גדי.
    מאפיין נוסף ובולט מאוד בזהותו של נחל אוג ושל מדבר יהודה הוא השיטפון. השיטפונות במדבר יהודה נקראים 'שיטפונות בזק'. כאשר גשם יורד בכמות גדולה, ואין הקרקע מסוגלת לספוג את המים, נוצרת זרימה. הגרגרים העליונים של אדמת מדבר יהודה הבאים במגע עם המים, סופגים אותם ומתנפחים מיד, נצמדים זה אל זה ויוצרים שכבה אטומה. כך נמנע חלחול המים, וזרימתם הולכת ומצטברת עד ליצירת שיטפון. זרזיפי מים מצטרפים לזרמים קטנים, שמצטרפים לזרמים גדולים יותר ולנחלים. ככל שאגן הניקוז של הנחל גדול יותר כך מצטרפים זרמים מאפיקים רבים יותר והזרימה חזקה יותר. במורדות רכס הר הזיתים, מקורו של נחל אוג, השיטפון נראה כנחל שנוצר יש מאין, כמו מים שנאספים לזרימה במסלול אחד, אך במורדות הנחל, באזור בו אנו מטיילים, זורם השיטפון בחוזקה, יורד במפלים, סוחף עִמו עוד ועוד זרמים של מים אבנים וחול ומפיק רעש חזק. הגל הראשון של השיטפון אוסף עִמו בוץ ולכלוך שנמצא בנחל, ולאחר מכן שוטף את הנחל כולו. ההמתנה להגעתם של המים דורשת סבלנות ואמונה כי הזרם יגיע, ואין מראה מרהיב יותר ממראה השיטפון בנחל אוג. רבים מקצוות הארץ עוקבים אחרי התחזית ומגיעים לחזות בפלא. אולם יש לזכור כי קיימת סכנה גדולה למטיילים שנמצאים בתוך הנחל בעת השיטפון ונדרשת זהירות- אין להיכנס אל נחלים במקומות המועדים כאשר התחזית גשומה וצפוי שיטפון.
    ממקומנו נמשיך עם מסלול הנחל. ייתכן ונשמע מעלינו את שריקות הטריסטרמית- ציפור שחורה הנפוצה מאוד באזור זה. נמשיך בדרכנו עד שנעבור את המפל השני, שגובהו כ-7 מטרים.

  • תחנה 3

    לאחר הירידה במפל השני - לבד...

    אחרי שירדנו בזהירות במפל, והגענו אל רחבה גדולה, נתיישב במעגל עם קבוצה או נמצא פינה שקטה עבור זוגות או יחידים.
    קרבתו של מדבר יהודה לעיר הבירה הפכה אותו למקום מפלט ומקלט עבור מי שרוצה להיות לבדו, להתחבר לעצמו או לברוח מן הציוויליזציה ומן המוסכמות החברתיות שבעיר הגדולה.
    המפורסם שבהולכים אל המדבר היה דוד המלך שברח מפני שאול:
    "וילך שאול מצד ההר מזה ודוד ואנשיו מצד ההר מזה ויהי דוד נחפז ללכת מפני שאול ושאול ואנשיו עוטרים אל דוד ואל אנשיו לתפשם ומלאך בא אל שאול לאמור מהרה ולכה כי פשטו פלשתים על הארץ וישב שאול מרדוף אחרי דוד וילך לקראת פלשתים... ויעל דוד משם וישב במצדות עין גדי ויהי כאשר שב שאול מאחרי פלשתים ויגידו לו לאמור הנה דוד במדבר עין גדי ויקח שאול שלושת אלפים איש בחור מכל ישראל וילך לבקש את דוד ואנשיו על פני צורי היעלים" (שמואל א' פרק כ"ד פס' כו- פרק כ"ה א-ב)
    דוד הגיע אל מדבר יהודה כי ידע שכאן אין מקום ללובשי השריון והמדים. בפשטותו, דורש המדבר מההולכים בו להיות פשוטים בעצמם. ההליכה בחום מחייבת את האנשים להתנהל בחסכנות עם מלאי המים והאוכל שברשותם, להתנהל בחסכנות עם האנרגיה שלהם, ולהתחבר לשעון השמש המגדיר להם את שעות הטיול. הנוף האחיד כביכול של המדבר- נטול צבע וצלילים- מעורר אצל ההולכים בו תחושת פשטות, בראשיתיות. במדבר אין מקום למעמדות ולקישוטים. אלו שבחרו להגיע אל המדבר בחרו בדרך הפשוטה והכנה. במדבר אין מקום למלוכה, המדבר דורש פשטות ויכולת להסתגל לתנאים הקשים, ואולי מהסיבה הזו בחר דוד לברוח דווקא אל המדבר. שאול הגיע אחריו עם שלושת אלפים חיילים וחיפש את דוד בצורי היעלים, במצוקים הצרים אליהם מטפסים היעלים כדי להתגונן. אם נתבונן בסלעים שמעלינו נוכל לראות כי אין מקום לאדם לובש שריון עבה סביב גופו, ובוודאי אין מקום לשלושת אלפים חיילים. המדבר שימש מקלט עבור דוד שידע כיצד לשהות בו בצניעות ובצמצום.
    בתקופה מאוחרת יותר, בתקופה הביזנטית (ובעיקר במאות ה-4, 5 ו-6 לספירה), התעוררה תנועת הנזירות בישראל. התנועה הזו קמה בדת הנוצרית ברחבי העולם, ואל מדבר יהודה הגיעו גם מספר נזירים לא מקומיים. דרכי הנזירות היו שונות ממנזר אחד למשנהו, אך נקודת המוצא המשותפת לכולם הייתה הפרישות מהבלי העולם הזה. היו שהסתפקו בפרישות בלבד, מבחן קשה כשלעצמו, והיו שהוסיפו על הפרישות מן החברה את הסגפנות. רבים מן הנזירים בארץ ישראל בחרו לגור במדבר יהודה, שבבדידותו איפשר להם לנהל את חייהם בדרך הזו. הנזירים חיו חיי צניעות, תוך התבוננות עצמית עמוקה. בחירתם של הנזירים במדבר יהודה נבעה מכך שבמדבר הזה התבודד ישו ובו פעל יוחנן המטביל. העובדה כי מדבר יהודה קרוב לירושלים איפשרה להם להישאר בקשר מסוים עם הכנסיה ולהשפיע על החלטותיה. שניים מהנזירים המפורסמים היו חריטון ואותימיוס.
    חריטון הקים שלושה מנזרים במדבר: בעין פרת, בדוק ובנחל תקוע. הוא הנהיג במנזריו סדר יום קבוע שכלל שבע תפילות, ארוחה אחת ביום, ובזמן הפנוי עיסוק במלאכות שונות. אותימיוס היה נזיר בעין פרת. הוא הרחיב את פעילותו כנזיר במדבר יהודה ועסק בפעילות מיסיונרית בקרב שבטי הנוודים. אותימיוס הקים מנזר שנקרא על שמו 'מנזר אותימיוס', ונקבר במתחם שיוחד עבורו בפנים. המנזר נמצא במישור אדומים.
    דוד שברח אל המדבר, והנזירים שבחרו להתבודד בו מרצונם, מראים לנו את היכולת להיות לבד במדבר. לחוות את השקט העוצמתי והבדידות שהמדבר יכול לאפשר לבאים אליו.
    מן התחנה הזו, נתקדם ונרד במפל הגבוה בזהירות. בתחנה הבאה נברר מהו חלקו של המדבר בתחושת ה'ביחד'...

  • תחנה 4

    המפל הגבוה - ... וביחד

    בעת הירידה נראה כי חלק מהיתדות עקומים. אין זה מעשה ונדליזם, אלא תוצאה מחבטות של אבנים גדולות בעת שיטפון. אחרי המפל נראה כי קירות הנחל התרחקו זה מזה, אך הם עדיין גבוהים ונותנים לנו צל ומחסה, עוד כ-400 מטרים הנחל יתרחב ונצא אל המרחב.
    במשך המסלול הרגשנו את תחושת הבדידות שהמדבר מספק לבאים אליו. במדבר כה שקט ובודד לעומת עיר הבירה הנמצאת קרוב אליו... לאורך ההיסטוריה בחרו אנשים לבוא אל המדבר, להתבודד. דוד המלך נמלט מפני שאול, נזירים בתקופות שונות בחרו להתבודד במדבר הזה, וגם אנחנו, כשנכנסנו אל הנחל לא יכולנו להתעלם מתחושת הקטנות והבדידות שהקירות הגבוהים השרו עלינו.
    אז איך מרגישים ביחד? מה נותן לבני אדם להרגיש שהם חלק ממשהו? שיש מישהו איתם?
    תשובה אחת היא אתגרים והצלחות. אתגרים מחברים בין בני אדם, מגבשים אותם ומקשרים ביניהם. היחידה הבסיסית בה מתגבשת קבוצה היא המשפחה, לאחר מכן, הילד מתחבר עם ילדים בני גילו, ובצבא קורה תהליך מופלא של גיבוש, כאשר ניצבים החיילים מול מפקד, או מול משימות.
    לפעמים קורה שדווקא בחיים הסוערים ומלאי הגירויים חשים בני אדם בבדידות, בין המחשבים, המכשירים והפלאפונים אפשר לחוש את הניכור והעצבות.
    במסלול, כאשר ירדנו בסולם, נעזרנו איש ברעהו - מישהו ירד ראשון וכיוון את הבאים אחריו, מישהו שמר על התיקים, ומישהו נתן יד ליורדים בסולם. כשהצלחנו לרדת בסולם חשנו הצלחה ועמידה במשימה. ההצלחה יכולה להתרחש גם כאשר אדם בודד ניצב מול האתגר, אך טעם ההצלחה ערב יותר כאשר עושים זאת ביחד.
    מעבר לאתגר שבירידה בסולמות, ההליכה עצמה בנחל אוג, בשביל הצר ובפיתולים הרבים, חייבה אותנו ללכת בטור עורפי, ביחד. חברי קבוצה ההולכים בנחל הזה חייבים להיות קרובים איש לרעהו, הם אינם יכולים להתפזר ולהתרחק. ההליכה הזו, בדבוקה אחת, גורמת לחברי הקבוצה להתקרב, לדבר אחד עם השני ולהתחבר זה לזה. כאשר יצאו אבותינו ממצרים, הם עדיין לא היו עם, הם היו עבדים. עדיין לא עצמאיים, עדיין לא בטוחים בעצמם, עדיין לא מאמינים בעתידם. עם ישראל הלך במדבר במשך ארבעים שנה עד לכניסתו לארץ ישראל, עמד בקשיים גדולים וחמורים - מחסור במים, מחסור באוכל, מלחמות וחיות רעות. ההליכה במדבר היא שהפכה את אבותינו מקבוצה של עבדים חלשים ומפוחדים לעם ישראל, עם מאוחד ומגובש. נראה, שהגיבוש הזה, שהמדבר העניק לעם ישראל היה תנאי לכניסה לארץ ישראל.
    התחושות שעולות כאשר נמצאים במדבר הן אולי הדבר האישי ביותר הקיים עלי אדמות, אך הן גם הדבר האוניברסאלי ביותר; מעל לשפה, ללאום, לגבולות - מונח המדבר. מעניק לכל מי שמגיע אליו את התחושות העוצמתיות של הבדידות והאחדות.
    אנו נמשיך ללכת על חלוקי הנחל עד אשר נגיע אל נקודה בה חוצה הנחל קו חשמל. נפנה שמאלה אל דרך עפר מסומנת באדום ונגיע אל הרכבים המחכים לנו בחניה.
     

תגובות | הוספת תגובה

מסלולים באזור

מסלולים חמים

אפשרויות הדפסה