לטייל בדרכו

דרכי נֹעם – לזכרו של נֹעם מאירסון

מסלולים בצפון – אושא

סיור באושא העתיקה

מאת: נעמה סדן
24/09/2012
עודכן: 19/02/2023

תוצאות חיפוש

קרדיט תמונה: אושרי חזאזי

מה בסביבה

יער קרית אתא-אושה נמצא בגליל התחתון המערבי, על רכס גבעות הקירטון הנמוכות אלונים-שפרעם, מצפון מזרח לעכו. ממערב לנו עמק זבולון. אנו מטיילים היום ביער נטוע. בניגוד לחורשה שנטועה בעצי אורן ירושלים, הרי שבשטח אושא נפגוש בעיקר את האלה האטלנטית, עץ נשיר שפורח באביב. סביבו צבר מצוי, רימון מצוי, כלנית מצויה, סביון אביבי, לוף ארץ ישראלי הבולט בתפרחתו הכהה בצורת גביע. על העצים מטפסים שונים ביניהם קיסוסית גדולה הניכרת בצורת הלב של עליה.

מאפיינים

משך המסלול

2 שעות

אורך המסלול

2 ק"מ

לטייל בזמן

יז בתמוז / ט' באב

מפה

4

עונות

כל עונות השנה

דרגת קושי

משפחה

אזור בארץ

גליל - גליל תחתון - גלבוע

המסלול בחורף בוצי מאוד.

הדרך אל הטבע

הוראות הגעה בווייז:
התחלת המסלול –
דרך הנוף ק. אתא – הכניסה
תחנה 2 – אבן תחום שבת, לא קיים בווייז נגיש לרכבי שטח.
תחנות 3 ו-4 – חורבת אושא, נא לנסוע רק בעקבות הקישור (חיפוש של 'חורבת אושא' בווייז ייקח ליעד אחר בתחילת המסלול.)

  • לסיפור הדרך
  • למפת המסלול

סיפור דרך

טיול בגליל בלי עצירה באושא אינו טיול. מגרש החניה היא תחנתנו הראשונה. ממפרץ החניה נרד מזרחה עד שנגיע לשביל, נגיע לסימון שבילים כחול ונפנה בו ימינה (דרומה). לאחר כקילומטר אחד השביל מתעקל מיד שמאלה ולאחר מכן שוב ימינה לכיוון דרום מזרח. בדיוק בעיקול הזה נעצור ונביט ימינה אל הסלעים בחיפוש אחרי כתובת. נחזור מעט על עקבותינו ונפנה בפנייה הראשונה שמאלה (מערבה) עם השביל העולה במעלה הגבעה. בסוף השביל נראה שלט שמכריז – 'אושא העתיקה', נעבור אותו ונעלה אל הגבעה.ונתקדם עד לגת – מתקן חקלאי גדול חצוב בסלע . נעלה ונפנה שמאלה ונמשיך עד לאלון הגדול הבולט, סמוך לאלון יש שלט 'מבנה ציבור', נשב תחת האלון. נרד עם השביל חזרה אל הכביש. בכביש נפנה שמאלה ולאחר כ-50 מטר נשוב למכוניות.

מפת המסלול

סימני דרך

תחנה 1 מסעות השכינה, מסעות הסנהדרין – פתיחה במגרש החנייה

שלט 'שביל הסנהדרין'

מסעות השכינה, מסעות הסנהדרין – פתיחה במגרש החנייה

צילום: אושרי חזאזי

'סנהדרין' –  לרבים מאתנו זו מילה בלתי מוכרת; גם למי שמכיר, אין המילה מובנת לחלוטין. תרגום המילה היוונית הוא 'לשבת יחד'. חכמים קראו בשם זה לגוף חשוב מאד שפעל בתקופת ימי הבית השני וגם לאחריו. גוף זה היה מועצת חכמים, הוא שימש כערכאה הגבוהה ביותר בבתי הדין, מוסד פסיקה ולימוד ולאחר מכן גם מרכז הנהגה.

היכן ישבה הסנהדרין? במקום החשוב ביותר – בירושלים, בלשכת הגזית שבבית המקדש. מה אנו עושים, אם כן, ביער קרית אתא בצפון, בסיור המתחקה על עקבות הסנהדרין?  נרד ממפרץ החניה מזרחה, אל תוך היער המלא אורנים ודשא ונתחיל לחפש את התשובה.

ראשית עלינו להכיר מעט את הרקע לתקופה אליה אנו רוצים לחזור בסיור: מרד בר כוכבא התרחש כ-70 שנה לאחר חורבן המקדש, בשנים 132–135 לספה"נ. הוא הסתיים במפלה נוראה ובחורבן. לא נותר דבר מארץ יהודה. הישוב היהודי כולו עבר לגליל. היהודים שהתקבצו בגליל התלבטו האם להגר לבבל ולבסס שם חיים יהודיים תחת השלטון הנוח  או להשאר בארץ תחת עול השלטון הרומי הקשה. רבים מהיהודים ירדו לבבל, והמעט שנשאר להתמודד עם השלטון הרומי הונהג על ידי חכמים שחלקו ביניהם בגישתם  על השלטון. רבי יהודה בן אלעי מאושא נקט בגישה של 'הסתכלות בחצי הכוס המלאה' ואמר: "מה נאין מעשיהם של אומה זו, תקנו שווקים, תקנו גשרים תקנו מרחצאות" (תלמוד בבלי, מסכת שבת, לג). יחס חיובי זה אל הרומים, שזה עתה החריבו את יהודה וירושלים, קומם רבים מחבריו ובראשם רבי שמעון בן יוחאי.  חכמים אלו סברו, שהרומים לא דאגו כלל לטובת הנתינים היהודים, וגם בניסיונותיהם לשפר את איכות חיי התושבים,  הם רק ניסו להרגיע את תחושת הכעס וכך לשלוט טוב יותר באוכלוסיה. הקולות של ההתנגדות לרומים היו רווחים יותר, אולם דווקא שיטתו המבוקרת של איש אושא, ר' יהודה בר עילאי, היא זו שהצמיחה בסופו של דבר, מחדש, את המרכז היהודי.

עם הרוח
close

התלמוד מספר לנו על נדודיה של השכינה ועל נדודיה של הסנהדרין בנשימה אחת. הזכרתן של השתיים יחד מראה על החשיבות הגדולה שהיתה לסנהדרין בחייו של העם היהודי. תלמוד בבלי, שבת, לא ע"א, ע"ב:

"א"ר יוחנן עשר מסעות נסעה שכינה מקראי וכנגדן גלתה סנהדרין …וכנגדן גלתה סנהדרין מלשכת הגזית לחנות ומחנות לירושלים ומירושלים ליבנה מיבנה לאושא ומאושא ליבנה ומיבנה לאושא ומאושא לשפרעם ומשפרעם לבית שערים ומבית שערים לצפורי ומצפורי לטבריא וטבריא עמוקה מכולן."

תחנה 2 אבן התחום – בין שני תחומי שבת

הכתובת חרותה באבן התחום

אבן התחום – בין שני תחומי שבת

צילום: חיים מאירסון

נרד ישר מזרחה עד שנגיע לסימון שבילים כחול ונפנה בו ימינה (דרומה). לאחר כקילומטר השביל מתעקל מיד שמאלה ולאחר מכן שוב ימינה לכיוון דרום מזרח. בדיוק בעיקול הזה נעצור ונביט ימינה אל הסלעים בחיפוש אחרי כתובת.

מתחת לשלט שעליו רשום 'אבן תחום שבת', ישנו סלע נמוך ושטוח שעליו סימון בצבע כחול שנעשה על ידי הצבא לצורך אימונים. בשולי הסלע- מתחת לכתובת הצבאית נשים לב לכתובת החרותה בסלע. המילה הראשונה מתחילה באותיות היווניות CAB – סאב, ויש המציעים שזו ההתחלה של המילה – שבת, שזה סלע שסימן את תחום השבת של העיירה אושא. מבחינת המרחק מהעיירה ההשערה בהחלט מתקבלת על הדעת. חורבות אושא העתיקה נמצאות כמה מאות מטרים ממערב לנו. השערה זאת מקבלת נופך מיוחד במקום הזה. בתקופה שעליה דיברנו, לאחר המרד בו נחל עם ישראל תבוסה, היה גם העולם הרוחני התרבותי שלו בסכנת 'הכחדה'. עולם התורה נפגע פגיעה אנושה, רבים מהחכמים מצאו את מותם במרד, ואחרים היו עסוקים בנסיון לשקם את החיים, איש לא עסק כמעט בלימוד התורה בצורה רציפה. בעולם שבו התורה עברה בעל פה משמעות הדבר היתה אובדן התורה. בנוסף לכך, גזרו הרומאים להפסיק את ה'סמיכה' – העברת הסמכות ע"י רב לתלמיד, הרשות לפסוק הלכה, הרשות להורות. הרומאים הזהירו, כי עיר שבשטחה תתבצע סמיכה תיענש בחומרה.

רבי יהודה בן בבא הסתובב בין שתי ערים, בין שני תחומי שבת, בין אושא שממערב לנו ושפרעם שממזרח לנו . כך שלא נמצא בתחומה של אף אחת מהערים, ושם הוא סמך חמישה תלמידים. סיור רומאי שעבר באזור הרג אותו במקום, אך התלמידים ברחו, ועולם התורה המשיך. בגבעה ממזרח לנו מציצה שפרעם, ובוואדי שתחתיה (גם מזרחה לנו) מצוי קברו של ר' יהודא בן בבא. היה זה אחד האירועים הדרמטיים בתולדותיו הרוחניים של עם ישראל. רבי יהודה בן בבא נחשב במסורת כאחד מעשרת הרוגי מלכות, וסיפור זה הוא גם מה שנתן למחלף הסמוך את שמו 'מחלף סומך'. מה קרה לחמשת התלמידים? נמשיך הלאה ונגיע אל המקום בו התכנסו שנים אחדות מאוחר יותר.

עם הרוח
close

התלמוד מספר לנו על הסמיכה שסמך רבי יהודה בן בבא את חמשת החכמים מהדרום. הסיפור ממחיש את חשיבותה הגדולה של הסמיכה הן בעיני הרומים שהשקיעו מאמץ גדול על מנת לבטלה והן על ידי היהודים שסיכנו את עצמם על מנת להמשיכה, להמשיך את השרשרת.
תלמוד בבלי, סנהדרין, יד, ע"א: ברם זכור אותו האיש לטוב, ורבי יהודה בן בבא שמו, שאילמלא הוא בטלו דיני קנסות מישראל, שפעם אחת גזרה מלכות הרשעה שמד על ישראל, שכל הסומך ייהרג, וכל הנסמך ייהרג, ועיר שסומכין בה תיחרב, ותחומין שסומכין בהן ייעקרו. מה עשה רבי יהודה בן בבא? הלך וישב לו בין שני הרים גדולים ובין שתי עיירות גדולות ובין שני תחומי שבת, בין אושא לשפרעם, וסמך שם חמישה זקנים, ואלו הן: רבי מאיר, ורבי יהודה, ורבי שמעון, ורבי יוסי, ורבי אלעזר בן שמוע. רב אויא מוסיף: אף רבי נחמיה.

תחנה 3 הגת – חברת חלוץ

הגת באושא העתיקה

הגת – חברת חלוץ

צילום: אושרי חזאזי

נחזור מעט על עקבותינו ונפנה בפניה הראשונה שמאלה (מערבה) עם השביל העולה במעלה הגבעה.  בסוף השביל נראה שלט שמכריז 'אושא העתיקה', נעבור אותו ונעלה אל הגבעה, ונתקדם עד לגת – מתקן חקלאי גדול חצוב בסלע .

אושא העתיקה היתה מקום מושבו הראשון של הסנהדרין בגליל, והיא משמשת כיום תחילתו של שביל באורך 100 קילומטר המתחקה אחר נדודי הסנהדרין. השביל מתחיל באושא ומסתיים בטבריה. הוא נעשה ביוזמת רשות העתיקות לכבוד יום העצמאות ה-70 למדינת ישראל.

נביט סביבנו. המתקן החקלאי שלידו אנו עומדים ממוקם בליבו של מרחב בר. סביבנו  שטחים מעובדים בולטים בלב המרחב הטבעי. כמו כן ניתן להבחין בשטחים שהיו מעובדים וננטשו. סוג הצמחיה והמגוון שלה הם המאפשרים לנו להבחין בין השטחים השונים.  ישנם שטחים ובהם עצים גדולים ושטחים ובהם עשביה נמוכה.  השוני בין השטחים נובע, בעצם, מהשלב בו הם נמצאים בתהליך הסוקצסיה – תהליך התחדשות הצמחיה. ישנם שטחים שננטשו לא מזמן, עיבוד הקרקע, שהוא בעצם הפרעה דרמטית לצומח הטבעי, הופסק, ועכשיו מגיעה אליהם חברה של צמחים טבעיים, המכונה 'חברת החלוץ'. חברת החלוץ, המגיעה לתנאי שטח קשים (חלחול מהיר וקרקע לא יציבה), מאופיינת בהתפתחות מהירה. בדרך כלל היא מורכבת מצמחים חד-שנתים, ששולחים שורשים קטנים אל האדמה, מפוררים את רגביה ומחדירים אליה חומרים אורגניים. חלוצים אלה הם המאפשרים את המשך תהליך ההתחדשות. לאחריהם יגיעו אל הקרקע שכבר טופלה  צמחים ובעלי חיים נוספים, עד שבסופו של דבר תבנה שם חברת שיא (כינוי לחברה מפותחת ועשירה של צמחים ) המורכבת בעיקר מצמחים רב-שנתיים. מאפיינים נוספים של חברת השיא הינם מגוון האורגניזמים גדול, ההתפתחות והרביה שלהם איטיות יותר, והקרקע יציבה. באזור בו אנו נמצאים חברת השיא היא יער אלונים.

הגת שאנו נמצאים לידה היתה בשימוש באושא בתקופה הביזנטית ואולי היתה חלק מפרנסת תושבי העיירה. בית המדרש שהוקם באושא לאחר מרד בר כוכבא היה במובן מסויים 'חברת חלוץ'. בתקופה בה הכל היה שרוף, והקרקע לא היתה יציבה  הן מבחינה פוליטית והן מבחינה כלכלית ותרבותית, עלה צורך עז להתחדש מנקודה כלשהי. אל אושא הגיעו פליטי בתי המדרש מהדרום וניסו ליצור המשכיות. אין זה פשוט להיות חברת חלוץ, אם נשווה זאת למושגי חברת החלוץ של עולם הצומח ולמושג החלוצים שאנו מכירים מימי העליות הראשונות, נלמד כי האנשים המסכימים להיות חלוצים מוותרים על איזון בחייהם, על נוחות, על בניה של חייהם האישיים. הם חייבים להתפתח מהר, לייצב את הקרקע, לעמול בעיקר בשביל אלה שיבואו אחריהם. האם יש מקומות בחיים בהם אנו מרגישים חלוצים העושים למען הדורות הבאים? מקומות בהם אנו פועלים על אף ולמרות התנאים המאתגרים?

ראיה לעובדה שהפועלים בגת היו יהודים ניתן לראות בצמד המקוואות הסמוכים, אך הסמיכות הגדולה לגת מעלה תהיות. רש"י בפירושו למסכת נידה ו' נותן לנו את הסיבה "חבריא מדכן בגלילא – חבירים שבגליל מטהרים יינם לנסכים ושמנן למנחו', שמא יבנה בהמ"ק בימיהם. שכן חז"ל בגליל הקפידו על ייצור יין ושמן טהורים כל העת שמא בכל רגע יבוא המשיח ויצטרכו אותם לעבודת המקדש.

עם הרוח
close

איך להתייחס לרומים – הם אכזריים, אך הם השליטים – להשלים או למרוד? מול המציאות הקשה התפתחו גישות שונות, המתבטאות בתיאור שמביא לנו התלמוד במסכת שבת לג ע"ב: ישבו רבי יהודה ורבי יוסי ורבי שמעון, וישב יהודה בן גרים איתם. פתח רבי יהודה ואמר: כמה נאים מעשיהן של אומה זו (הרומאים)! תיקנו שווקים, תיקנו גשרים, תיקנו מרחצאות! ר' יוסי שתק. נענה רבי שמעון בן יוחאי ואמר: כל מה שתיקנו לא תיקנו אלא לצורך עצמן: תיקנו שווקין – להושיב בהן זונות, מרחצאות – לעַדֵּן בהן עצמם, גשרים – ליטול מהן מכס! הלך יהודה בן גרים וסיפר דבריהם, ונשמעו למלכות. אמרו: יהודה שעילה – יתעלה, יוסי ששתק – יִגלֶה לציפורי, שמעון שגינה – ייהרג.

גישתו של רבי שמעון בן יוחאי מקבלת חיזוק מכתביו של הסטוריון רומי בשם טקיטוס לגבי נקיטת אותה גישה רומית בבריטניה, שאף היא סערה מרידות באותה תקופה, כמו שנראה בטקסט להלן. לפי טקיטוס המודרניזציה והתרבות הרומית הינם רק כלי שעבוד ביד הכובש (אגריקולה, כט):

בחפצו (של קיסר רומא) שהאנשים אשר פזורים ובוערים היו ולפיכך אצו למלחמה. יסכינו בכח התפנוקים לשלום או לשלוה, שידלם מטעם עצמו וסייע בידם מטעם הציבור, לבנות מקדים, כיכרות, שווקים ובתי אחוזה. יתרה מזאת לבני הנגידים נתן חינוך וחוכמת בני החורין ואת כישרון הבריטנים העדיף על שקידת הגאלים. עד שאנשים שאך זה מאסו בלשון רומא חשקו עתה במליצתה, אף החלו נוהגים כבוד בבגדינו, מרבים ללבוש את הטוגה. מעט מעט נתפתו למנעמי השחיתות, הסטווים, בתי המרחצאות והדר המשתאות. כיד בורותם כינו בשם תרבות את אשר לא היה כי אם חלק מעבדותם.

תחנה 4 האלון – אחינו בני אושא

מקווה באושא

האלון – אחינו בני אושא

צילום: אושרי חזאזי

נעלה ונפנה שמאלה ונמשיך עד לאלון הגדול הבולט, סמוך לאלון יש שלט 'מבנה ציבור', נשב תחת האלון.

הגענו מגת עתיקה, כמוה יש עוד רבות באזור, חלק ממתקני החקלאות המעידים על היות אושא כפר חקלאי. עובדה זו משתקפת גם מהמדרש המתאר את הגעתם של החכמים לאושא לאחר מרד בר כוכבא על מנת לייסד בה בית מדרש חדש. לאחר השרפה הגדולה, החורבן האדיר, הבינו החכמים כי עת חירום היא, ופרסמו צו חירום. "שלחו אצל זקני הגליל ואמרו: כל מי שהוא למד יבא וילמד, וכל מי שאינו למד יבא וילמוד. נתכנסו ולמדו ועשו כל צרכיהון" (מדרש שיר השירים רבא, ב,ג). החכמים התכנסו באושא, כפר קטן, רחוק מעיני הרומים. אנשי אושא פרנסו אותם על מנת שישבו שם וילמדו. באושא הם התקינו תקנות המראות על המצב הלא פשוט בו נמצא העם באותה עת; לדוגמא, "באושא התקינו שיהא אדם זן את בניו ואת בנותיו כשהן קטנים" (כתובות מ"ט, ע"ב). אחד הדברים האלמנטרים ביותר שכל אדם מוכן לעשותו הוא לזון את ילדיו הקטנים, אך המצב לאחר החורבן היה כל כך קשה, עד שאנשים התחמקו מאחריות בסיסית זאת. במצב זה נזקקו אנשים לכוחות כבירים על מנת להמשיך ולשנן את דברי התורה ולהעבירם מדור לדור. בעת עזיבתם את אושא, לאחר שסכנת השכחה חלפה, הודו החכמים לאנשי אושא על כך שפרנסו אותם, אך היתה בדבריהם נימה של ביקורת או חוסר שביעות רצון. ואכן, לאחר ההתכנסות שתוארה לעיל לא נשארו בה גדולי החכמים, אלא התפזרו למקומות ישוב שונים שם המשיכו ללמד תורה. אולי היה זה הקושי לקבל את עמדתו של רבי יהודה בן עלאי בן אושא לגבי היחס לרומים. אולי היו סיבות אחרות. חכמים התקבצו באושא, עיירת ספר, כדי לאסוף את השברים, הם בנו חברת חלוץ על מנת ל'טייב' את הקרקע, לבנות מסד לדורות שעוד יבואו אחריהם. מי יודע? אולי אלו הכוחות שעמדו אלפיים שנה אחר כך לחלוצים חדשים שהגיעו לגבעות הללו, לטעת בהם יתד ולהתחיל לבנות תשתיות לבאים בעקבותיהם, להיות גלגל כשצריך היה גלגל, לשאת את העגלה.

לאחר רבי יהודה בן עלאי עמד בראש הסנהדרין באושא רבן שמעון בן גמליאל. בנו וממשיכו רבי יהודה הנשיא עשה שינוי אדיר במעמדה של הסנהדרין, העביר אותה לבית שערים וביסס את מקומה וכבודה – אך זה כבר סיפור לסיור אחר.

נרד עם השביל חזרה אל הכביש. בכביש נפנה שמאלה ולאחר כ-50 מטר נשוב למכוניות. 

עם הרוח
close

מדרש  שיר השירים רבה הוא מן המדרשים המאוחרים. הוא מתאר את פרידתם של החכמים שישבו באושא מהישוב שאירח אותם. נביא כאן רק את דבריהם של שני החכמים הראשונים שדיברו. (שה"ש רבה פרשא ב פסקא טז): "בשלפי (בשלהי) השמד נתכנסו רבותינו לאושא, ואלו הן: ר' יהודה ורבי נחמיה ר"מ ור' יוסי ורשב"י ור' אליעזר בנו של רבי יוסי הגלילי ור' אליעזר בן יעקב. שלחו אצל זקני הגליל ואמרו: כל מי שהוא למד יבא וילמד, וכל מי שאינו למד יבא וילמוד. נתכנסו ולמדו ועשו כל צרכיהון. כיון שהגיע זמנם להפטר, אמרו: מקום שנתקבלנו בתוכו אנו מניחים אותו ריקם. חלקו כבוד לר' יהודה שהיה בן עיר ולא שהיה גדול מהם בתורה, אלא מקומו של אדם הוא מכבדו.

נכנס ר' יהודה ודרש: (שמות לג) "ומשה יקח את האהל ונטה לו מחוץ למחנה הרחק מן המחנה", נאמר כאן "הרחק" ונאמר להלן (יהושע ג) "אך רחוק יהיה ביניכם וביניו כאלפים אמה במדה", מה רחוק שנאמר כאן אלפים אמה, אף הרחק האמור להלן אלפים אמה. והיה כל מבקש משה אין כתיב כאן, אלא מבקש ה', מכאן למדנו שכל מי שמקבל פני חברים כאלו מקבל פני שכינה, ואתם, אחינו רבותינו גדולי התורה, מי שנצטער בכם עשרה מיל או עשרים או שלשים או ארבעים כדי לשמוע דברי תורה על אחת כמה וכמה שאין הקב"ה מקפח שכרכם בזה ובבא.

נכנס ר' נחמיה ודרש: (דברים כג) "לא יבא עמוני ומואבי בקהל ה'", תני, שתי אומות גדולות פרשו מלבא בקהל ה', למה? (דברים כג) "על דבר אשר לא קדמו אתכם בלחם ובמים", וכי צריכין היו ישראל באותה שעה, והלא כל ארבעים שנה שהיו ישראל במדבר היה הבאר עולה להם והמן יורד להם והשלו מצוי להם וענני כבוד מקיפין אותם ועמוד ענן נוסע לפניהם, ואת אמר "אשר לא קדמו אתכם בלחם ובמים?" ואמר ר' אלעזר: דרך ארץ הוא שהבא מן הדרך מקדמין לו במאכל ומשתה, בא וראה מה פרע להם הקב"ה לאלו שתי אומות, כתיב בתורה "לא יבא עמוני ומואבי בקהל ה' ", ואתם בני אושא שקדמתם רבותינו במאכלכם ומשקיכם ומטותיכם, הקב"ה יפרע לכם שכר טוב.

מה ניתן ללמוד מן המדרש על היחס בין אנשי אושא להנהגה הרבנית?