חיפוש מסלולים

מה בסביבה

רכס הבשנית נמצא במזרח הגולן על הגבול הסורי. הרכס מתנשא לגובה של 1000 מטר מעל פני הים, והינו חלק מקו התילים [גבעות הגעש] המזרחי של הגולן. חלקו של הרכס מכוסה בחורש ים תיכוני. על חלקו הצפוני הוקמה חוות הטורבינות, המנצלת את הרוחות העזות ליצור חשמל.

 

 

טיולים ברמת הגולן - רכס חזקה

טיול סתווי

מה בסביבה

רכס הבשנית נמצא במזרח הגולן על הגבול הסורי. הרכס מתנשא לגובה של 1000 מטר מעל פני הים, והינו חלק מקו התילים [גבעות הגעש] המזרחי של הגולן. חלקו של הרכס מכוסה בחורש ים תיכוני. על חלקו הצפוני הוקמה חוות הטורבינות, המנצלת את הרוחות העזות ליצור חשמל.

 

 

נֹעם מאירסון

מאפיינים

  • מסלול מעגלי
  • טיולים ברמת הגולן, מסלולי טיולים בצפון, הר געש,

סימני דרך

  • תחנה 1 רגע לפני הטיול -סתיו
  • תחנה 2 תצפית - סוף השנה
  • תחנה 3 בתוך היער - בין שלכת לתשליך
  • תחנה 4 קרחת היער - ההתכנסות
  • תחנה 5 חציית דרך העפר - נדידה
  • תחנה 6 חורשת הצפצפות - סיכום
    •  
    • משך המסלול
    • 2 שעות
    •  
    • אורך המסלול
    • 3 קילומטר
    •  
    • לטייל בזמן
    • תשובה
    •  
    • מפה
    • 1
    •  
    • עונות
    • סתיו
    •  
    • דרגת קושי
    • עגלות
    •  
    • אזור בארץ
    • גולן

מאפיינים

  • מסלול מעגלי
  • טיולים ברמת הגולן, מסלולי טיולים בצפון, הר געש,

הדרך אל הטבע

 

נעלה לגולן מצומת יהודיה בכביש 87 עד לצומת הבשן. שם נפנה צפונה על כביש 98. לאחר נסיעה של קילומטר וחצי נבחין מצד ימין בשלט סימון שבילים ירוק המסמן את סופו של המסלול היורד מרכס חזקה. בנקודה זו, בה יש מקום חניה משני צידי הכביש, יש אפשרות להשאיר רכב אחד שימתין לסיום המסלול.

כדי להגיע לתחילת המסלול נמשיך צפונה על הכביש. נעבור את הכניסה לישוב אלוני הבשן, ואחרי שני קילומטר נפנה מזרחה בכביש צר ויפהפה (המסומן ירוק) המוביל אל הר חוזק והמוצב הצבאי שעליו. בנסיעה של קילומטר וחצי נחלוף על פני שער סגור של בסיס צה"ל משמאלנו ונמשיך ישר, כשמימין לציר הגישה למוצב נבחין  בשלט "עין ג'וייזה" ושער לעצירת בקר. כאן נחנה את הרכב ונתחיל בטיול.

 

 

סימני דרך

  • תחנה 1 רגע לפני הטיול -סתיו
  • תחנה 2 תצפית - סוף השנה
  • תחנה 3 בתוך היער - בין שלכת לתשליך
  • תחנה 4 קרחת היער - ההתכנסות
  • תחנה 5 חציית דרך העפר - נדידה
  • תחנה 6 חורשת הצפצפות - סיכום
  • תחנה 1

    רגע לפני הטיול -סתיו

     

    מעגל השנה היהודי על חגיו וחודשיו איננו נפרד מן המעגל הטבעי. השינויים והמאפיינים של כל עונה מחוברים באופן עמוק למשמעות התקופה ביהדות. ההתבוננות בעולם הטבע הסובב אותנו מגלה לנו זוויות מרעננות בתוך הזמנים המסורתיים.

    כך גם בסתיו. בניגוד לראש השנה האזרחי החל בחורף, המסורת היהודית מציינת את ראש השנה העברי דווקא בסתיו, ולכן חודש אלול - החודש האחרון של השנה, חודש של סיום, סיכום והערכה - הוא זמן להתכנסות והתבוננות פנימה. מושגים של חשבון נפש, אמירת סליחות ובקשת סליחה שולטים בשיח ובמעשה. זוהי המסורת. אבל מה קורה בחוץ? בעולם?  האם משהו בטבע שסביב קשור לכל זה?

     

    נמתין עם השאלות ונתחיל לטייל. נזכור שאנו יוצאים אל הטבע בעקבות הסתיו, מחפשים היכן הוא מותיר את סימניו, באוויר, באדמה, בסביבה. 

     

  • תחנה 2

    תצפית - סוף השנה

    מחניית הרכבים נעלה מעט במעלה הכביש לתצפית על מרחבי הגולן.
     

    נתחיל בתצפית המרהיבה: נוף הגולן השטוח, הישובים, מאגרי המים עד לכנרת ולהרי הגליל שבאופק. אם נזכר בעונה שאנו נמצאים בה- זה הזמן להתבונן ולשאול את עצמנו מה היינו רואים מכאן לפני חצי שנה, באביב, מה השתנה?

    השינוי הגדול הוא  בצבע-  הירוק  וצבעוניות הפריחה של  האביב שהתחלפו באפור-צהבהב של סוף הקיץ. שינוי הצבע משקף את מחזור החיים של מרבדי העשב והצומח. מחזור החיים של הצמח שהתחיל בחורף עם הזרע הנובט מסתיים בסתיו. האפור- צהוב הוא סימן ליובש. אותו היובש המסמן את סיום החיים של צמחי השנה הזו, הוא זה המאפשר לזרעי הצמחים של השנה החדשה להינשא עם הרוח. סיום המחזור הזה משקף גם את סיום מחזור המים השנתי: המים שירדו כגשם בחורף, הרוו את האדמה ומילאו את הצמחים, הולכים ומתאיידים וממלאים את העננים לקראת המחזור הבא.
     

    סיום מחזורי הטבע מקביל לסיום השנה העברית. האדם המחובר לטבע חווה גם הוא סיום של שנה. רעיון השנה החדשה ביהדות מבטא בצורה מילולית את השינוי וההתחדשות הפוקדים את האדם החי עם הזמן. האמונה שהעולם נברא מחדש כל שנה, ושכוחות האדם מתחדשים, היא מעיקרי ראש השנה היהודי.     

     

  • תחנה 3

    בתוך היער - בין שלכת לתשליך

    נחזור לחניה, נצעד בשביל המסומן בירוק ונכנס בין עצי האלון של יער חזקה.
     

    נכנסים ליער. יער חזקה הוא שארית ליער גדול שכיסה את רוב הגולן - אלונים ואלות ועוד. בהתבוננות על חלק מהעצים אפשר להבחין שהצבע הירוק נעלם מן העלים. הכלורופיל שתפקידו לקלוט את אנרגיית השמש נעלם בד בבד עם התארכות הלילות והחלשות הקרינה. העלים לובשים את צבעי הצהוב והכתום, צבעים שהם חלק מן העלים ונסתרו עקב צבעו העז של הכלורופיל. חלקם כבר עברו לשלב הבא, והם מתייבשים ונושרים עם משבי הרוח, מותירים את העץ ערום וחשוף. כך נשאר העץ בגרעינו הפנימי ללא מעטה העלים המחייב השקעת אנרגיה מיותרת על מנת לעבור את החורף.

     

    שורש המילה 'שלכת' זהה לשורש של מסורת יהודית סתווית- 'התשליך'.  עם צהרי היום של ראש השנה יוצאים מבית הכנסת והולכים אל מקווי המים לאמירת תפילת התשליך, שבמרכזה הפסוק (מיכה פרק ז') 'ותשליך במצולות ים כל חטאתם'. השלכת החטא מאיתנו אל קרקעית הים נראית במבט ראשון כפולחן פגני חסר משמעות. אולם ההתבוננות בשלכת העצים נותנת הבנה חדשה גם לשלכת האדם [התשליך].  החטא נתפס במסורת היהודית כ'החטאה' במובן של פספוס. משהו שאינו מהותי לאדם עצמו. השלכת החטאים היא ההתנערות מכל מה שחיצוני לנו, והשארות עם הגרעין הפנימי שלנו. כמו העץ בסתיו גם האדם נשאר בעצ-מיותו, ללא המעטה שלבש על עצמו מאז ה'שלכת' האחרונה.

     

  • תחנה 4

    קרחת היער - ההתכנסות

    לאחר כ-100 מטר במורד השביל נגיע לקרחת היער.
     

    קרחת היער היא ההזדמנות של הפרחים. שניים מהם שייכים באופן מובהק לעונה- הסתוונית בעלת העלים הורודים והחלמונית הגדולה, הדומה לגביע צהוב. כמו החצב המפורסם פרחי סתיו אלו עוברים את הקיץ החם בתוך פקעת באדמה הקרירה, ועכשיו מנצלים את העונה כדי לפרוח, בניגוד לרוב הפרחים הנפתחים באביב.

    כאן ניתן גם למצוא את טורי הנמלים המנצלות את הימים האחרונים שלפני הגשם כדי לאגור זרעים וגרגרים. נתבונן בעבודת הנמלים, זו שעליה אמר שלמה המלך (משלי פרק ו') 'לך אל נמלה עצל ראה דרכיה וחכם', ונזכר במשל הידוע על הנמלה והצרצר.  תכונת האגירה של הסתיו איננה ייחודית לנמלה בלבד, ושותפים לה בעלי חיים רבים, הבונים עכשיו מחסה מוגן לימים הקרים של החורף ומציידים אותו היטב.

    אותה תנועת התכנסות אנו מזהים גם בנפש האדם, בצורך שלו לבוא חשבון עם עצמו ועם בוראו. אלו ימי אלול: ימים של סליחות, של סיכום שנה. אלול הוא גם ראשי תיבות של פסוק משיר השירים (פרק ו'): 'אני לדודי ודודי לי'. 'דודי' הוא כינוי אהבה לבורא, ובכך ראשי התיבות משקפים את ההתכנסות שלנו ל'אחד על אחד' איתו.

     

  • תחנה 5

    חציית דרך העפר - נדידה

     

    ביציאה מהיער השמיים נפתחים, ואפשר להביט למעלה. אם יתמזל מזלנו נוכל להבחין באחת מלהקות הציפורים הנודדות דרומה במסע של אלפי קילומטרים אל ארצות החום. למרות שהחורף עדיין לא התחיל, הן כבר מזהות את הקרירות וממהרות לצאת למסע הארוך, חסידות, עגורים, שקנאים ואף דורסים אחדים.  בזכות מיקומה המיוחד של ארצנו בין אירופה לאפריקה היא מהווה 'גשר נדידה' לציפורים רבות.

    נדידת הציפורים מהווה השראה לשירים וסיפורים רבים. מתברר, שיצר הנדידה איננו נשאר בשמיים אצל הציפורים אלא פוקד גם אותנו, בני האדם. ההרגשה היא שהמקום בו אני נמצא איננו המקום האמיתי, שאני רוצה לשנות ולהשתנות. המסורת היהודית מסיטה את התנועה הזו פנימה אל תוך הנפש. זמן הסתיו היהודי הוא זמן של השתנות. שינוי הלב ושינוי המעשים. זהו הרצון הפנימי שאליו מכוונים מנהגי התשובה ואמירת הסליחות. כדי לחזור בתשובה ולהיות לאדם אחר, צריך לצאת מן המקום הפנימי הנוכחי. 

    טורי הציפורים הנודדות וההתרחשות הגדולה הממלאת את השמיים נשקפים בתוך הנפש ומעירים בה את הקול הקורא לנדוד, להשתנות ולהתחדש.

     

  • תחנה 6

    חורשת הצפצפות - סיכום

    נמשיך לרדת קילומטר נוסף עד המקום בו השביל חוצה דרך עפר, דרך הנכנסת לישוב אלוני הבשן. אנו נמשיך עם השביל הירוק דרומה לאורך קילומטר וחצי נוספים עד חורשה הצפצפות היפה של עין ג'וייזה.
     

    חורשת הצפצפות של עין ג'וייזה, רגע לפני סיום הטיול, היא המקום להתיישב בו ולסכם את אשר ראינו. מה המשותף לכל התחנות שבדרך, ואיך אנו, בני האדם, קשורים לכל תהליכי הטבע הללו?

    האדמו"ר הזקן מחב"ד מסביר, שתקופת אלול היא הזמן בו 'המלך בשדה'. כמו מלך העובר בשדות בין נתיניו בדרכו לארמונו, כך  ריבון העולמים יוצא מארמונו השמיימי ועובר כאן בארץ בינות לאנשים הפשוטים עד אשר יומלך בארמונו בראש השנה.   

    ואם נתבונן על אשר עברנו בטיול נוכל אולי למצוא את הנוכחות האלוקית המתגלה כאן בארץ, במאפיינים הטבעיים של הסתיו הפזורים לאורך המסלול. זו הזדמנות להיפגש עם המלך, עם הסתיו ועם עצמנו.
     

    השביל הופך לדרך עפר המחזירה אותנו אל כביש 98, קילומטר אחד דרומית לכביש הכניסה לאלוני הבשן, אל סימון השבילים הירוק והרכב המחכה לנו לצד הכביש.
     

    טיול נעים 

     

תגובות | הוספת תגובה

מסלולים חמים

אפשרויות הדפסה