לטייל בדרכו

דרכי נֹעם – לזכרו של נֹעם מאירסון

בין מירון לצפת​

טיול בנחלי מירון ועמוד

מאת: אורי בן דוד
21/08/2012
עודכן: 10/11/2022

תוצאות חיפוש

קרדיט תמונה: אושרי חזאזי

מה בסביבה

נחל מירון, מנחלי האיתן של ארצנו, זורם בינות הר כנען וצפת לבין גוש הרי מירון דרומה-מזרחה, ומושלם לטיולים בגליל. הנחל עובר בינות נופים משתנים בהרי הגליל ומאופיין בעולם חי וצומח עשירים. הנחל קיבל את שמו מהישוב העתיק אשר על גדותיו, שם נמצא קברו המפורסם של רבי שמעון בר יוחאי. נחל מירון נשפך לנחל עמוד הזורם עד בקעת כנרות ומתאפיין בתופעות טבע ייחודיות; אחת מהן היא עמוד אבן גדול אשר התנתק ממצוק הנחל ונשאר עומד בחלקו התחתון של הנחל, והוא שנתן לנחל את שמו.

מאפיינים

משך המסלול

4 שעות

אורך המסלול

4 ק"מ

לטייל בזמן

ניסן / לג בעומר

מפה

2

עונות

קיץ

דרגת קושי

מטיבי לכת

אזור בארץ

גליל - גליל עליון

מסלול רטוב. חניון נחל עמוד בסוף המסלול נסגר בימי החורף ב-16:00 ובימי הקיץ ב-17:00. בימי שישי וערבי חג שעה קודם לכך.

הדרך אל הטבע

הוראות הגעה בווייז – חניון הפיתול
נקודת סיום ראשונה – העליה מנחל שכווי לכיוון בית העלמין
נקודת סיום שנייה – חניון כפר שמאי/נחל עמוד (נקודה זו נוחה יותר כי העלייה בסוף פחות קשה)

  • לסיפור הדרך
  • למפת המסלול

סיפור דרך

אוהבים טיולים בגליל? גם אנחנו. מהחניון נלך מזרחה עם ערוץ הנחל המסומן בשחור במפת סימון שבילים [ובשביל ישראל (לבן-כחול-כתום) ] ונעבור במעבר מים מתחת לכביש אל השביל העולה אל הגדה הצפונית של הנחל. נעבור במעבר בקר ונמשיך עד לאזור פתוח ורחב, ובמרכזו עץ חרוב גדול. נמשיך בירידה אל ערוץ הנחל ונעבור לגדה הדרומית אל חורש אלונים. נחלוף על פני שילוט ירוק מימין ונתקדם בשביל עד למתחם מגודר במרכז הערוץ – עין תרון. ננוע עם השביל עד למדרגות היורדות ממשטרת עין תינה, נרד עם המדרגות לאפיק עד עין יקום ועץ אגוז המלך שלידו. נמשיך לאורך אמת המים כ- 100 מטרים עד לפיצול שבילים. נמשיך בשביל השחור לאורך האמה עד לבריכת מים, ומשם עוד כ-300 מ' עד עץ תות גדול המאפשר מנוחה אל מול הבוסתן המשוחזר. נתקדם עד למפגש שבילים (שביל ירוק מגיע משמאל) ונרד עם השביל השחור דרך מעין מעבר חצוב בסלע עד למבנה עתיק משמאלנו אל המבטשה. נתקדם עם השביל השחור לאורך הערוץ ולאחר 100 מטר נראה מימיננו טחנת קמח עתיקה. נמשיך אל הגשר, נפנה מיד אחריו ימינה ונתקדם 300 מטר משם לבריכות שכווי. מבריכות שכווי נעלה במסלול הירוק העולה דרך נחל שכווי עד לבית העלמין של צפת. אפשרות שנייה לסיום המסלול הינה לחזור על המסלול הכחול בגדה הדרומית של נחל עמוד-מירון עד למדרגות המסומנות אדום שליד עין תינה. עליה במדרגות תביא אותנו למשטרת אום תינה ומשם – לחניון רשות הטבע נחל עמוד.

מפת המסלול

סימני דרך

תחנה 1 חניון הפיתול – פתיחה

נקודת היציאה מחניון הפיתול

חניון הפיתול – פתיחה

צילום: חיים מאירסון

החניון שבו אנו עומדים נמצא בלב אזור מיוחד המאופיין בחורש טבעי ירוק, מתקנים חקלאיים עתיקים ונחלי מים זורמים – פינות טבע. אם הגענו בשעת התפילה נוכל לשמוע את קולות המתפללים המגיעים אלינו מקברו של רבי שמעון בר יוחאי הנמצא ממש מעלינו. 'מירון' הינו שמו של הר, מושב ונחל יפה אך הוא מזוהה היום בעיקר עם קבר הצדיק. קברו של ר' שמעון וקברי צדיקים רבים נוספים בגליל הופכים את האזור הזה למרחב רוחני ואפילו מיסטי.

בדרך כלל מחפשי הרוח וקברות הצדיקים אינם מגיעים אל הטבע והשרידים הארכיאולוגיים, וחובבי הטבע מתעלמים מהרוח הגלילית. אולם יתכן שישנו קשר בין המימדים האלה, ולא סתם צמחה הרוחניות המיוחדת דווקא בטבע הגלילי. האם ניתן לחבר את הרוח שבגליל עם הטבע המיוחד שלו? המסלול לוקח אותנו ממירון – קבר הצדיק, דרך חורש, נחל ומבני חקלאות עתיקים לצפת – עיר הקודש, ומפגיש אותנו עם החיבור המיוחד הזה של טבע ורוח.
בדרך כלל מחפשי הרוח וקברות הצדיקים אינם מגיעים אל הטבע והשרידים הארכיאולוגיים, וחובבי הטבע מתעלמים מהרוח הגלילית. אולם יתכן שישנו קשר בין המימדים האלה, ולא סתם צמחה הרוחניות המיוחדת דווקא בטבע הגלילי. האם ניתן לחבר את הרוח שבגליל עם הטבע המיוחד שלו? המסלול לוקח אותנו ממירון – קבר הצדיק, דרך חורש, נחל ומבני חקלאות עתיקים לצפת – עיר הקודש, ומפגיש אותנו עם החיבור המיוחד הזה של טבע ורוח.

תחנה 2 עץ החרוב – על המזון

עץ החרוב

עץ החרוב – על המזון

צילום: חיים מאירסון

מהחניון נלך מזרחה עם ערוץ הנחל המסומן בשחור [ובשביל ישראל (לבן-כחול-כתום)] ונעבור במעבר מים מתחת לכביש אל השביל העולה אל הגדה הצפונית של הנחל. נעבור במעבר בקר מסתובב ונמשיך עד לאזור פתוח ורחב, ובמרכזו עץ חרוב גדול.

החרוב אינו אחד משבעת המינים. נסו להזכר היכן מופיע החרוב בתנ"ך, תווכחו לדעת במהרה שבאופן מפתיע הוא איננו מוזכר כלל בתנ"ך. המחקר הבוטני מלמד כי החרוב הגיע אלינו בימי הבית השני מאזור תימן עם שיירות הסוחרים שחצו את המדבריות. בהיותו פרי יבש שימש החרוב כמזון מצוין אשר מסוגל להישמר לזמן ארוך ובתנאים קשים. פרי החרוב מזין ובריא ומהווה מקור תזונה איכותי.

התחלנו את המסלול למרגלות קברו של ר' שמעון בר יוחאי (רשב"י) המהווה את אחד ממוקדי העליה לרגל המודרניים. אנשים מכל קצוות החברה מתאספים לתפילה מסביב לקברו של אחד מחשובי החכמים הארצישראלים של תקופת המשנה.

אם נתחקה אחר סיפור חייו של ר' שמעון נגלה שהחרוב ממלא בו תפקיד חשוב, במשך 12 שנה ניזונו ר' שמעון ור' אלעזר בנו מפירות החרובים במערה שאליה ברח על מנת להסתתר מפני הרומאים. בתקופה זו הוא למד עם בנו ר' אלעזר את סודות התורה ועל פי המסורת אף חיבר את ספר הזוהר- הספר היסודי בתורת הנסתר.

ר' שמעון איננו היחיד שניזון מחרובים, התלמוד מספר גם על ר' חנינא תנא מופלא שהיה ידוע בניסיו, שהיה ניזון במשך כל השבוע מכמות קטנה של חרובים (קב חרובים).

השפעת מזון איכותי ובריא על בריאות הגוף והנפש הינה תובנה ההולכת ומתפשטת בשנים האחרונות. תחומים חדשים שזו תפיסת הריפוי שלהם מתווספים למערכת הרפואה הפרטית ואף הציבורית. תחומים הוליסטים כגון נטורופתיה, רפואה סינית ועוד, עוסקים בריפוי על ידי עידוד מנגנוני הריפוי הטבעיים של הגוף המבוססים על תזונה טבעית, צמחי מרפא ופעילות גופנית. 'נפש בריאה בגוף בריא' הוא פתגם עתיק מתקופה קדומה, אולם יישומו בעולם המודרני הולך וגובר בשנים האחרונות.

האם מזון החרובים של ר' שמעון ור' חנינא הינו בגדר תזונה איכותית בלבד או שיש בו יותר מזה? לאנשי הסוד פתרונים. לנו העוסקים בנגלה לא נותר אלא ליהנות מצל החרוב ומפירותיו ולברכו בברכה העתיקה – "שכל הזרעים והנטיעות היוצאים ממך יהיו כמוך" (תענית ה ע"ב).

עם הרוח
close

סיפור ר' שמעון והמערה מופיע בתלמוד במסכת שבת [לג:] בארמית

הסיפור מפגיש אותנו עם דמותו המיוחדת של ר' שמעון ועם שאלות ונקודות למחשבה – מה משמעות המערה בסיפור? מה קורה לאדם המנותק ל-12 שנה מהחיים, איך הוא רואה אותם? ומה כל אלה מוסיפים להבנת אישיותו של רשב"י?

עיבוד עברי ונוח לקריאה של הרב שרגא סימונס התלמוד (מסכת שבת, דף ל"ג עמוד ב') מתאר מאורע חשוב בחייו של רבי שמעון בר יוחאי:

הרומאים הוציאו צו, שאסר על לימוד התורה. רבי שמעון שכאב זאת מאוד, התבטא נגדם בפני קבוצת חכמים. שמע זאת אדם אחד, שהעביר את הדברים לשלטון הרומי. הרומאים החליטו לדון את רבי שמעון למיתה והוא נאלץ לברוח ולהסתתר מעיניהם.

רבי שמעון ובנו אלעזר ברחו למערה בצפון הארץ. בבריחתם לא נטלו עמם דבר ורק בזכות שני ניסים הצליחו להתקיים במשך שנות שהותם באותה מערה: מעיין מים חיים, שפרץ ועלה בפתח המערה, ולצדו עץ חרובים מניב פירות.

גם בגדים להחלפה לא היו להם. האב ובנו רצו לשמור על הבגדים שברשותם, על מנת שיוכלו להיות לבושים באופן מכובד בזמן התפילה. לכן חפר כל אחד מהם בור באדמה, פשט את בגדיו וכיסה עצמו בעפר עד לצווארו (הם הקפידו להיות מכוסים כדי לשמור על צניעותם). במשך כל היום הם עסקו בלימוד התורה, כשהם טמונים באדמה ורק כאשר הגיע זמן התפילה, הם היו מנערים מעליהם את העפר, לובשים את בגדיהם, עומדים להתפלל – וחוזרים אל האדמה…

רבי שמעון ובנו נשארו במערה במשך 12 שנים, כשהם מנותקים לחלוטין מהוויות העולם – להוציא לימוד התורה. והנה הגיע היום הגדול – אליהו הנביא הגיע אל המערה ובישר להם על מותו של קיסר רומי. על פי חוקי אותה תקופה, יחד עם מותו של הקיסר והתמנותו של הקיסר הבא, התקבלה "חנינה כללית", וממילא הגזירה נגד רבי שמעון בטלה.

רבי שמעון בר יוחאי ואלעזר בנו יצאו מן המערה. הם ראו כמה איכרים עובדים בשדה. לאחר שנות ההזדככות במערה לא יכול היה רבי שמעון לסבול מראה של יהודים, המבזבזים את זמנם בדברים גשמיים, במקום לעסוק בלימוד התורה. "מניחין חיי עולם ועוסקין בחיי שעה!" קרא רבי שמעון בכאב. ומייד, מעוצם קדושתו הרוחנית, נשרפו וחלפו מן העולם כל אותם איכרים שעליהם הביט.

באותו זמן יצאה בת קול מהשמים וקראה: "להחריב עולמי יצאתם?! חיזרו למערתכם!"

השניים חזרו אל המערה וישבו בה שנים-עשר חודשים נוספים, על מנת ללמוד טוב יותר כיצד לשלוט בכוחותיהם הרוחניים. לאחר שנה, נשמעה בת קול שנייה שאמרה: "צאו ממערתכם".

שוב יצאו רבי שמעון ובנו אל העולם הפתוח ושוב ראו אנשים עוסקים בחיי העולם הזה. הם אמנם הצטערו, אבל שלטו ברגשותיהם. היה זה יום שישי אחר הצהריים והנה הבחינו בזקן, שרץ עם שני ענפים של הדס. "לאן אתה הולך עם הבשמים האלה?" שאלו אותו. "זה לכבוד שבת" אמר האיש. "אז למה לך שני ענפים?" הם המשיכו לשאול. "האחד כנגד 'שמור' והשני כנגד 'זכור' " הוא אמר, בהתייחסו לשני האספקטים של שמירת השבת בעשרת הדברות.

כששמע זאת רבי שמעון הוא פנה אל בנו ואמר בהתפעלות: "ראה כמה חביבות מצוות על ישראל!" – השבת הוא יום בעולם הגשמי, אשר מגשר בינו לבין העולם הרוחני. בשבת אפילו השאיפות הגשמיות ביותר, כמו ארוחה טעימה או שנת צהריים, נושאות בחובן רמה מיוחדת של קדושה.

תחנה 3 עין תינה – אנשי הגליל

כתובת משמרות הכהונה מחפירות קיסריה

עין תינה – אנשי הגליל

צילום: צילום:© פרופ' חווה אבי יונה

נמשיך עם השביל השחור בירידה אל ערוץ הנחל ונעבור לגדה הדרומית אל חורש אלונים. נחלוף על פני שילוט ירוק מימין ונתקדם בשביל עד למתחם מגודר במרכז הערוץ – עין תרון. ננוע עם השביל עד למדרגות היורדות ממשטרת עין תינה, נרד עם המדרגות לאפיק עד עין יקום ועץ אגוז המלך שלידו.

כאן אנחנו ממש מרגישים את הגליל; גדות הנחל התלולות, החורש והמים השופעים. אחרי הנביעה הדלה של עין תרון זהו כבר מעיין גדול. שמו הערבי "עין תינה" מזכיר את התאנים הגדלות כאן בבוסתנים וליד הנחל, אולם שמו העברי של המעיין – 'עין יקים' נראה לכאורה מוזר – המעיין אמור להקים מישהו? האם יקים הוא שם של אדם?

על מנת לענות על כך עלינו לשוב כמה אלפי שנים אחורה אל ימי התנ"ך: בפקודת דוד המלך הטיל הכהן הגדול צדוק גורל וחילק את משפחות הכוהנים ל-24 משמרות כהונה לפי סדר עבודתם בקודש (דברי הימים א' פרק כד): (ג) ויחלקם דויד וצדוק מן בני אלעזר ואחימלך מן בני איתמר לפקדתם בעבדתם:• (יב) לאלישיב עשתי עשר ליקים שנים עשר:

כלומר, יקים הוא שמה של אחת מהמשפחות העתיקות ביותר בארץ ישראל, משפחה הקיימת כבר בימי דוד המלך. כל עוד עבדו במקדש גרו משפחות הכהונה בירושלים וסביבותיה, אולם משחרב הבית עזבו הכוהנים את ארץ יהודה הכבושה בידי הרומים וחיפשו מקום מבודד המנותק מדרכי המסחר והערים הראשיות, מקום שיאפשר להן לשמור על ייחודם ככוהנים ועל הקפדתם על מנהגי הטהרה. הגליל היה המקום המתאים ביותר.

היכן בגליל גרו אותם משפחות? עדויות שונות מסיפרות חז"ל וממצאי הגניזה הקהירית נתנו לנו רמזים, אולם התשובה המפתיעה לא נמצא בארכיון הספרים. בשנות השישים נערכו חפירות ארכיאולוגיות בקיסריה, ושם נתגלו שברי אבנים, ועליהן רשומים שמות משפחות הכהונה ומקומות מגוריהן. בשורה ה-12 נמצאה התשובה: "משמרת שתים עשרה יקים-פשחור צפת".

נחל עמוד נמצא למרגלותיה של צפת, ושפע המים שבו שימש מקור פרנסה חשוב לתושבי צפת, כנראה מעיין זה גם שימש את תושבי העיר ובכללם את משפחת הכוהנים הנודדת – משפחת יקים.

כל עוד היה בית המקדש קיים התרכזו חיי הרוח והאנשים העוסקים בעבודת הקודש סביב בית המקדש. לאחר החורבן סימל המעבר לגליל את מעבר המרכז הרוחני מירושלים צפונה, ובמקביל לנדודי הסנהדרין והישיבות הגדולות הגיעו גם הכוהנים לגליל.

הרוח הגלילית לא נולדה באלף שנים האחרונות עם התפתחות המודעות לקברי צדיקים והעלייה אליהם. אופיו ההררי של הגליל, על החורש הצפוף שבו, שהיוו גורמים שהרחיקו את הדרכים הראשיות ואת הציוויליזציה בכלל, הם אלה שאפשרו את התבססות חיי הרוח היהודיים אחרי החורבן דווקא כאן, בטבע הפראי.

עם הרוח
close

משמרת ששית מימין יודפת
משמרת שביעית הקוץ עילבו
משמרת שמינית אביה כפר עוזיה
משמרת תשיעית ישוע ארבל
משמרת עשירית שכניה חבורת כבול
משמרת אחת עשרה אלישיב כהן קנה
משמרת שתים עשרה יקים פשחור צפת
משמרת שלש עשרה חופה בית מעון
משמרת ארבע עשרה ישבאב חוצפית שוחין
משמרת חמש עשרה מעריה בלגה יונית
משמרת שש עשרה אמר כפר נמרה
משמרת שבע עשרה חזיר ממליח
משמרת שמונה עשרה הפיצץ נצרת
משמרת תשע עשרה פתחיה אכלה ערב
משמרת עשרים יחזקאל מגדל נוניא
משמרת עשרים ואחת יכין כפר יוחנה
משמרת עשרים ושתים גמול בית חביה
משמרת עשרים ושלש דליה גנתון צלמין
משמרת עשרים וארבע מעזיה חמת אריה

תחנה 4 המבטשה -– הסוד הכלכלי

שרטוט של מבטשה

המבטשה -– הסוד הכלכלי

צילום: מתוך אתר תנועת הצופים .zofim.org.il

נמשיך לאורך אמת המים כ-100 מטרים עד לפיצול שבילים. נמשיך בשביל השחור לאורך האמה עד לבריכת מים, ומשם עוד כ-300 מ' עד עץ תות גדול המאפשר מנוחה אל מול הבוסתן המשוחזר. נתקדם עד למפגש שבילים  (שביל ירוק מגיע משמאל) ונרד עם השביל השחור דרך מעין מעבר חצוב בסלע עד למבנה עתיק משמאלנו – המבטשה.

התקופה שבה הגיעו חיי הרוח בגליל לשיא הינה המאה ה-16 בצפת, זוהי אחת התקופות הרוחניות הפורות והמשמעותיות בעולם היהודי בכללו. זו בדיוק התקופה שלאחר גירוש יהודי ספרד שהיוותה את אחד ממרכזי הרוח היהודיים. יהודי ספרד התפזרו ברחבי האימפריה העות'מאנית ועם כיבוש ישראל וחלקם הגיעו לכאן, לצפת.

ר' יוסף קארו מחבר שולחן ערוך – ספר הפסיקה היהודי האולטימטיבי, המקובל ר' שלמה אלקבץ – מחבר הפיוט המפורסם 'לכה דודי', ר' אלעזר אזכרי, ר' משה קורדוברו, וכמובן, המקובל האלוקי המפורסם – האר"י הקדוש, כל אלה הם רק חלק מגדולי הרוח שחיו בצפת באותה התקופה.

אולם פריחה רוחנית איננה יכולה להתרחש ללא תשתית כלכלית שתתמוך בה, תשתית המאפשרת לגדולים להתמסר לחיי הרוח.
המלאכות הרגילות בהם עסקו אנשי צפת – חקלאות, מסחר וכו' לא נתנו לכך מענה מספק. מהו הסוד הכלכלי שאפשר אם כך את הפריחה בצפת?

התשובה נמצאת כאן מולנו – המבנה העתיק שלפנינו היה מרכיב משמעותי בכלכלת צפת הפורחת – הטקסטיל. מגורשי ספרד הביאו איתם את הידע המקצועי של תעשית הטקסטיל והמשיכו לפתח אותו כאן.

כדי להבין את תפקיד המבנה שלפנינו בתעשית הטקסטיל עלינו לסקור קודם את שלבי ייצור הצמר:

לאחר גזיזת הצמר מהכבשים וניקויו היו מנפצים את הצמר ומפרידים ומסרקים את גושי הצמר שמהם טוו את החוטים באופן ידני או בעזרת כישור נול אריגה. את החוטים שנוצרו מן הכישור ארגו באמצעות נול לפיסת בד – האריג. ככל שהאריג שנוצר צפוף ועבות יותר כך הוא חזק ועמיד יותר, ולכן בשלב זה צריך היה לצמצם את צפיפות האריג ולחזק את החוטים.  זה התבצע ע"י הפעלת לחץ מסיבי. לשם כך נדרש מעין פטיש גדול שלחץ על האריג בדפיקות חזקות. החיפוש אחר הכוח להפעיל את הפטיש הביא את יצרני הצמר לכאן, לנחל האיתן הקרוב אל העיר. על מנת לנצל את כוח המים למשימת הבטישה נחפרה תעלת מים ששמרה על הפרש גובה מעל הנחל כדי לייצר מפל גבוה שמשמעו הפעלת לחץ חזק יותר. המים זרמו בכוח דרך הארובה לתוך המבנה הישר, אל גלגל עץ גדול, אשר בעזרת גלגלים נוספים סובב מערכת פטישי עץ שהיכו בכוח הסיבוב על האריגים ובטשו אותם.

האריג החזק והקל שהתקבל שהיה מוכן לשלבי התפירה והצביעה, היה מוצר חשוב מאוד. פיתוח טכנולוגי זה שהביאו איתם מגורשי ספרד היה המנוע הכלכלי של פריחת העיר במאה ה-16, והצמר הצפתי היה ידוע ומפורסם ברחבי האימפריה העותמאנית. מי נחל עמוד שאפשרו את קיום המבטשות מתחת לעיר עזרו בכך לפריחה הכלכלית וממילא לזו הרוחנית שבאה בעקבותיה.

עם הרוח
close

לכה דודי

אחת מהיצירות הידועות ביותר שנכתבו בצפת במאה ה-16 היא הפיוט 'לכה דודי', שנתחבר ע"י המקובל ר' שלמה הלוי אלקבץ (האותיות הראשונות בכל בית מרכיבות את השם – 'שלמה הלוי'). הפיוט היה כה משמעותי עד שנכנס לנוסח התפילה, שהיה כבר ערוך, והתקבל בקהילות ישראל כפיוט האולטימטיבי לקבלת שבת. בפיוט מוטבעים מרכיבים עמוקים; אחד מהם הוא הצפייה לגאולה, צפייה שמילאה את ליבותיהם ומעשיהם של חכמי צפת בתקופה זו.  לפניכם הפיוט במלואו. נסו להתבונן עליו מעבר להקשר ה'שבתי' ולחפש בו את ההקשרים המשיחיים:

לְכָה דודִי לִקְרַאת כַּלָּה
פְּנֵי שַׁבָּת נְקַבְּלָה

שָׁמור וְזָכור בְּדִבּוּר אֶחָד
הִשְׁמִיעָנוּ אל הַמְיֻחָד
ה' אֶחָד וּשְׁמו אֶחָד
לְשֵׁם וּלְתִפְאֶרֶת וְלִתְהִלָּהּ

לִקְרַאת שַׁבָּת לְכוּ וְנֵלְכָה
כִּי הִיא מְקור הַבְּרָכָה
מֵראשׁ מִקֶּדֶם נְסוּכָה
סוף מַעֲשֶּׁה בְּמַחֲשָׁבָה תְּחִלָּהּ

מִקְדַּשׁ מֶלֶךְ עִיר מְלוּכָה
קוּמִי צְאִי מִתּוךְ הַהֲפֵכָה
רַב לָךְ שֶׁבֶת בְּעֵמֶק הַבָּכָא
וְהוּא יַחֲמול עָלַיִךְ חֶמְלָּהּ

הִתְנַעֲרִי מֵעָפָר קוּמִי
לִבְשִׁי בִּגְדֵי תִפְאַרְתֵּךְ עַמִּי
עַל יַד בֶּן יִשַׁי בֵּית הַלַּחְמִי
קָרְבָה אֶל נַפְשִׁי גְאלָּהּ

הִתְעורְרִי הִתְעורְרִי
כִּי בָא אורֵךְ קוּמִי אורִי
עוּרִי עוּרִי שִׁיר דַּבֵּרִי
כְּבוד ה' עָלַיִךְ נִגְלָּהּ

לא תֵבושִׁי וְלא תִכָּלְמִי
מַה תִּשְׁתּוחֲחִי וּמַה תֶּהֱמִי
בָּךְ יֶחֱסוּ עֲנִיֵּי עַמִּי
וְנִבְנְתָה עִיר עַל תלָּהּ

וְהָיוּ לִמְשִׁסָּה שׁאסָיִךְ
וְרָחֲקוּ כָּל מְבַלְּעָיִךְ
יָשִּׁישּׁ עָלַיִךְ אֱלהָיִךְ
כִּמְשּׁושּׁ חָתָן עַל כַּלָּה

יָמִין וּשְּׁמאל תִּפְרוצִי
וְאֶת ה' תַּעֲרִיצִי
עַל יַד אִישׁ בֶּן פַּרְצִי
וְנִשְּׁמְחָה וְנָגִילָה

בּואִי בְשָׁלום עֲטֶרֶת בַּעְלָהּ
גַּם בְּשִּׁמְחָה וּבְצָהֳלָה
תּוךְ אֱמוּנֵי עַם סְגֻלָּה
בּואִי כַלָּה בּואִי כַלָּה

תחנה 5 טחנת הקמח – כוח המים

אמת המים

טחנת הקמח – כוח המים

צילום: חיים מאירסון

נתקדם עם השביל השחור לאורך הערוץ ולאחר 100 מטר נראה מימיננו טחנת קמח עתיקה.        

הטחנה שלפנינו נקראת טחנת איסכנדריה, והיא אחת מ-26 טחנות קמח עתיקות שנתגלו בנחל. חלק מהתחנות המשיכו לפעול ולייצר קמח עד למלחמת השחרור. טחנת הקמח פעלה בדומה למבטשה: אמת מים ששמרה על הפרש גובה מעל הנחל, נפלה לתוך ארובה על גלגל כפות גדול שהונע ע"י נפילת המים. הגלגל היה מחובר לאבן הרכב, אשר מתחתיה הונחו גרעיני החיטה. סיבוב האבן ומשקלה הכבד הביאו לריסוק הגרגרים וטחינת הקמח.

הדבר המופלא בטחנת הקמח, כמו גם במבטשה, הוא מקור הכוח, מקור האנרגיה להפעלת לחץ כה רב שיכול לבטש ולטחון. כוח נפילת המים הוא כה גדול, עד כי בימינו ישנן מדינות כמו נורווגיה ושוויץ שמרבית החשמל שלהן מיוצר על ידי כוח זה בתחנות הידרו-אלקטריות גדולות. כוחם של המים איננו החומר המרכיב אותם אלא תכונתם לזרום ממקום גבוה למקום נמוך.

כשנתבונן על קירות הוואדי המתנשאים מעלינו נבין שגם את החפירה הענקית הזו ביצעו מי הנחל הזורם כאן. גם כאן כוח המים אינו החומר שלהם, אלא ההתמדה, טיפה אחר טיפה, שנה אחרי שנה, שמותירה את רישומה בסלע וחורצת את הקניון של נחל מירון שאנו בתוכו, וכמאמר הפסוק  "אבנים שחקו המים" (איוב יד יט).

בטבע יש הרבה יותר ממה שנראה במבט ראשון, עולם הטבע אינו רק החומר הנראה לעין, כוחות נוספים, רבי עוצמה אף יותר ממנו, טמונים בו. ההבנה הזו ההתבוננות שהיא מביאה עימה, היא השער לעולם הרוח המדעי, הדתי, הרוחני.

תחנה 6 ברכות שכוי – סיכום

מתקדמים בשביל השחור

ברכות שכוי – סיכום

צילום: חיים מאירסון

נמשיך אל הגשר ונפנה מיד אחריו ימינה, 300 מטר עד לבריכות שכווי.

הגיע הזמן לחוש את המים, לטבול או להשתכשך במימי הברכות. בצל עצי הדולב הענקיים המתנשאים  20 מטרים מעלינו. הברכות המדהימות עם הצל הירוק משרים אווירה מיוחדת, פסטורלית. זה המקום להיזכר בדרך ובשאלת הקשר בין הטבע והרוח. דומה כי מרכיבי הטבע של הגליל: הבידוד, המים הזורמים ועצי הפרי המיוחדים היוו את המצע להתפתחות הרוח הגלילית.

אם נחזור למקום שבו פתחנו ולסיפור ר' שמעון בר יוחאי נזכר כי מלבד עץ החרובים ליווה את ר' שמעון במערתו גם מעיין מים חיים. בניגוד לבור או מאגר האוספים את המים, מעיין הוא מקור מתחדש, המים כמו נולדים מבטן האדמה בזרימה בלתי פוסקת. ההתחדשות הזו המאפיינת את המעיין. היא גם מאפיינת את ר' שמעון בפרט ואת הרוח הגלילית בכלל.

ובחזרה אלינו המחפשים לשאוף קצת רוח – זה הזמן לעלות לגליל, לשבת בצל ליד נחל מפכפך ולתת לרוח הקלה לנשוב על פנינו הרטובות ממימי הנחל.

מבריכות שכווי נעלה במסלול הירוק העולה דרך נחל שכווי עד לבית העלמין של צפת. אפשרות שנייה לסיום המסלול הינה לחזור על המסלול הכחול בגדה הדרומית של נחל עמוד-מירון עד למדרגות המסומנות אדום שליד עין תינה. עליה במדרגות תביא אותנו אל משטרת אום-תינה ומשם – לחניון רשות הטבע נחל עמוד.

עם הרוח
close

מעיין וטהרה

 המעיין נחשב למקום הטהרה המובחר.
הרמב"ם ( מקוואות פ"א, מ"א ) כותב: "שש מעלות במקוואות", והמעלה הגבוהה ביותר היא במעיין.
רק במים מובחרים מסוג זה השתמשו לטהרות שונות אשר היו קשורות לעבודת הקודש בבית המקדש. 

 מדוע המעיין הינו במעלת הטהרה הגבוהה? מה יש בתחושות הטבעיות שאנו מרגישים במעיין שמתאים לרמת הטהרה?