2 שעות
3 ק"מ
יום העצמאות / יז בתמוז / ט' באב
9
קיץ
משפחה
ירושלים
הוראות הגעה בווייז: חניון קרתא (קניון ממילא)
צילום: חיים מאירסון
בכניסה משער יפו נמשיך עם הכביש ימינה, ממש לפני שהכביש עובר במיני מנהרה ניקח שמאלה לכיוון רחוב אור החיים. מרחוב אור החיים נפנה שמאלה לרחוב חב"ד (צפונה) עד למדרגות רחבות שמעליהן בניין ועליו הכיתוב 'בית כנסת צמח צדק חב"ד', ומיד נרד במדרגות הרחבות מפלס אחד בלבד ונפנה שמאלה אל תוך פתח בניין החנויות. נרד במדרגות עד למפלס התחתון, עד שנגיע לחדר עם מפת פסיפס על הקיר.
הפסיפס שמולנו נקרא 'מפת מידבא', שהיא חלק מפסיפס גדול יותר שבו מתוארת מפה של ארץ ישראל. הפסיפס שימש כרצפת הכנסיה בעיר הירדנית מידבא. זוהי למעשה המפה הקדומה ביותר של ירושלים שיש בידינו. והיא מתארת את ירושלים לפני כ-1500 שנה. כיאה לתקופות קדומות המפה פונה מזרחה ולא צפונה, וגם היום עדיין ניתן לנווט באמצעותה. בחלק הכי שמאלי של המפה אנו רואים את שער שכם. מאחוריו יש כיכר רחבה עם עמוד במרכזה. עמוד קדום זה הוא שנתן לשער את שמו בערבית – 'באב אלעמוד'. מקצה הכיכר יוצאים שני קארדו (רחובות מרכזיים) – הרחוב התחתון ממשיך ישר וחוצה את העיר עד לשער ציון. רחוב זה נבנה בשל תכנון העיר הרומי שהיה נהוג באותה תקופה, והקארדו השני העליון במפה יורד למטה עם העמק, ולכן עד היום רחוב זה נקרא 'רחוב הגיא'. לירושלים היסטוריה ארוכה מאוד, אך עמק זה היה רחוב במשך כ-3000 שנה. מהסיבה הפשוטה שאיש אינו רוצה לחיות בחורף בבית מוצף, לכן בזמנים קדומים העמקים נעשו לרחובות ולחלק מהניקוז של העיר. בעבר הרחובות לא היו נקיים כבימינו, ובכל חורף עם תחילת הגשמים המים החלו לזרום ברחובות העיר העתיקה ולסחוף איתם את הזבל לנקודה הכי נמוכה בעיר, הלוא היא שער האשפות, ואכן בקצה הקארדו העליון, אם נמשיך איתו עד ליציאה מהעיר נגיע לשער האשפות. נסו בעצמכם לזהות במפה מקומות נוספים שקיימים בימינו, למשל שער יפו או כנסיית הקבר. חדי העין שביניכם שמו לב שמקום מאוד משמעותי חסר לגמרי במפה – הר הבית – אשר בימינו שטחו כרבע משטח העיר אינו מופיע כלל במפה. חורבן הבית מלווה אותנו גם במפה זו. יוצר המפה הנוצרי לא ייחס חשיבות כלל להר הבית העומד בחורבנו לאורך מאות שנים. אך אנו היהודים מבכים זאת בכל העולם מדי שנה ושנה. שימו לב שמצידי הקארדו ישנם עמודים לבנים, בואו נתקדם מעט לתוך הקארדו ונצפה בהם. אנו עומדים ברחוב' מרוצף לוחות אבן גדולים מאוד, וניתן להבחין שחלק מהריצוף הינו מקורי וחלקו משוחזר. רחוב זה נקרא 'הקארדו'. קארדו הוא כינוי לנתיב שחצה ערים רומיות מצפון לדרום. בירושלים נמתח הקארדו משער שכם עד לשער ציון. בצד המערבי של הרחוב ישנם עמודים ורצפה מוגבהת, ומעליה שחזור של גג העץ שחיפה את הרחוב המרשים הזה בימי קדם. מה שאנו רואים הוא, בעצם, רק חצי רחוב: משני צידי הקארדו היו שדרות עמודים, שעליהם הוצב קירוי למדרכות רחבות, ומעבר להן היו חנויות. בסוף הרחוב נראה ציור קיר הממחיש את השוק שהיה ניצב כאן. הרחוב המסחרי הזה הוא חלק מהעיר איליה קפיטולינה אשר נבנתה על ידי הקיסר הרומי אדריאנוס על חורבות ירושלים.
תוספתא, סוטה, פרק טו:ה. התוספתא מתארת לנו את האפאתיות של אבלי ציון, ואת הכנסת האבלות לפרופורציה שתאפשר חיים ללא מחיקת זכר החורבן, אך גם ללא 'התמכרות' אליו.
משחרב בית המקדש רבו פרושים בישראל ולא היו אוכלין בשר ולא היו שותין יין.
ניטפל להן ר' יהושע: אמר להן: בניי, מפני מה אין אתם אוכלים בשר.
אמרו לו: נאכל בשר, שבכל יום היה תמיד קרב על גבי המזבח ועכשיו בטל?
אמר להם: מפני מה שאין אתם שותין יין?
אמרו לו: נשתה יין, שממנו היה מתנסך על גבי המזבח ועכשיו בטל?
אמר להם: אף תאנים וענבים לא נאכל, שמהם היו מביאים ביכורים בעצרת,
לחם לא נאכל שממנו היו מביאים שתי הלחם ולחם הפנים,
מים לא נשתה, שמהם היו מנסכין בחג!
שתקו.
אמר להם: שלא להתאבל כל עיקר אי אפשר, שכבר נגזרה גזירה;
ועוד: להתאבל יותר מדי אי אפשר – שאין גוזרין גזירה על הצבור אלא אם כן רוב צבור יכולין לעמוד בה.
אלא כך אמרו חכמים: סד אדם את ביתו בסיד ומשייר דבר מועט, זכר לירושלים,
עושה אדם כל צרכי סעודה, ומשייר דבר מועט…
עושה אשה כל תכשיטיה, ומשיירת דבר מועט…
שנאמר (תהלים קלז): "אם אשכחך ירושלים תשכח ימיני" וכו'.
כל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה בשמחתה,
שנאמר, "שישו את ירושלים וגילו בה כל אוהביה, שישו אתה משוש כל המתאבלים עליה".
צילום: חיים מאירסון
מהקארדו הסגור נפנה ימינה נעלה במדרגות לרח' היהודים, נפנה בו ימינה (דרומה) ולאחר כ-50 מטר נפנה שמאלה ונגיע לרחבה גדולה שבמרכזה המנורה ומאחוריה המבנה המרשים של בית כנסת החורבה.
מנורת הזהב נבנתה על ידי מכון המקדש, והיא מנסה להידמות ככל הניתן למנורת המקדש. כיצד הייתה נראית מנורת המקדש? בהמשך נראה מנורה בעלת קנים ישרים, אולם אנו מכירים את המנורה המפורסמת משער טיטוס על פיה עוצב סמל המדינה, והיא בעלת קנים עגולים. מכיוון שישנן דעות שונות – הלכתיות ומחקריות – באשר לצורתה המקורית, נאלץ מכון המקדש לבחור בדגם מסוים. מנורת הזהב עשויה 42 ק"ג זהב טהור שתרם מר ואדים רבינוביץ ויוצרה בשיטות מיוחדות על מנת לעמוד בדרישה המקראית להיות עשויה מקשה אחת ולא חלקים חלקים שחוברו.
המנורה היא סמל קדום המשמש גם כסמל מודרני של מדינת היהודים, והבחירה הזו אינה מקרית. המנורה היא אחד מכלי המקדש, היא מסמלת חכמה ואור. בסמל המקורי שאותו הציעו האחים שמיר לוועדה לבחירת הסמל הופיעה מנורה בעיצוב מודרני סכמטי, אולם יוצרי הסמל התבקשו להחליף את המנורה המודרנית במנורה המופיעה על התבליט בשער טיטוס ברומא. בתבליט זה מתוארים היהודים שנלקחו כעבדים לרומא והמנורה איתם, והיא בעלת קנים מעוגלים ובסיס רחב. הסמל היהודי שהונצח בדרכו לגלות הפך לסמלה של מדינת היהודים. המנורה היא סמל אחד מני רבים שחודשו במדינת ישראל. בעיני דור המייסדים של המדינה הקמתה הייתה לא רק תוצאה של תהליכים דמוגרפיים, פוליטיים וכלכליים, אלא הגשמתו של חזון בן אלפי שנים. "עלייה זו לא הייתה באה בלי חזון משיחי; החידוש הציוני בסוף המאה התשע-עשרה היה במתן תוכן וצורה 'רציונליים' לחזון המשיחי העתיק. אבל שום אידיאולוגיה ציונית לא היתה מתחדשת, אלמלא ינקה ממקור עתיק יומין זה" (בן גוריון). קשת רחבה של הוגים ציוניים ביקשו להקים בישראל החדשה-מתחדשת מעין בתי מקדש חדשים. בית המקדש, שתפס מקום מרכזי כל כך בעולם היהודי העתיק ובחזונו של העם היהודי, זכה להתייחסות משמעותית בהגות הציונית. אוסישקין ביקש לראות את המקדש בדמות האוניברסיטה העברית החדשה בהר הצופים הצופה אל מקום המקדש, ובוריס שץ קרא לבית הספר לאמנויות אותו הקים על שם בונה המשכן המקראי – בצלאל, ואף דיבר על בניית מקדש ממשי בו יינתן דגש על החזרה בתשובה, ללא הקורבנות שסימלו אותה בעבר. בכתביו של הרצל, שץ, ואחרים מופיעים תיאורים שונים של המקדש המדגישים פנים שונים בו.
בוריס שץ, מייסד 'בצלאל', תיאר בספרו 'ירושלים הבנויה – חלום בהקיץ' את הרגע שבו הוא ובצלאל יחוגו באווירון מעל בית-המקדש:
"חיש הרכנתי את ראשי, נחפזתי לראות את בית המקדש. מעל הרום הנורא, שבו רחפנו, לא יכולתי להבחין בעליל כל דבר. ראיתי רק גגות שטוחים, חצרות מרוצפות, זעיר שם הבהיק דבר-מה לעיני ספק זהב, ספק מים, כתם ירק-כחל של צמחים, צל מגדל, אך אחת היטבתי לראות: קבוצת הבתים הזאת מתנוססת בהדרה מעל כל בנייני העיר ירושלים ועומדת במרכזה. כל הרחובות פונים אליה. […] וממול אחד השערים שהכרתי בו את שער הזהב, גשור גשר מעל לעמק יהושפט עד הר הזיתים.
-מורי ורבי, המקריבים קרבנות בבית המקדש?
– לא כדרך הקדמונים יבקשו עתה סליחה לחטא, לא בקרבן, לא בשפך דם נפש נקיה יכופר עון, כי אם בתשובה ממעלליו הרעים יכופר לחוטא.
– מה יעשה בבית המקדש, מה נמצא בו?
– במקדש מקננת נשמת עם ישראל! שמה ילך כל יהודי לפתח את רוחו, ללמד לדעת את נשמת העם. שם נצבר כל אשר יצר יהודי במשך אלפי שנים חלק מעבודתו לטובת האנושיות כולה: בית נכאת נמצא, בית נכאת לאמנות ישראל ולחכמתו שם תשכון רוח אדני, אשר נתן בנו האלהים"
בהקשר זה כדאי מאד לעיין במאמר המרתק של רויטמן ולדרמן על מקדש ביהדות המודרנית http://www.lib.cet.ac.il/Pages/item.asp?item=18319.
צילום: חיים מאירסון
נמשיך ללכת צמוד לצלע הדרומית של הכיכר, נחלוף על פני חנות מכולת קטנה ונמשיך כאשר מימיננו קיר של מבנה. כאשר המבנה מסתיים נפנה ימינה לרח' המקובלים; משמאלנו רח' חיי עולם – לא נפנה אליו, אלא נמשיך עוד כמה מטרים ונעלה שתי מדרגות שמעליהן דלת גדולה ומפוארת של בית הכנסת האיסטנבולי. נכנס לסמטה הצרה, רח' הגלעד, שבמעלה המדרגות ונמשיך בה עד שנראה משמאלנו מצבת זיכרון לחללי הרובע היהודי בתש"ח. נפנה שמאלה לרח' מעמדות ישראל, נעבור את המצבה, ונכנס לכיכר רחבת ידיים – זוהי כיכר בתי מחסה.
אנו עומדים בכיכר רחבה. אם נביט סביבנו נתרשם מהלובן המבהיק; אין כמעט צל, הכל בגוונים בהירים; הרגשה כמעט מדברית. כיכר בתי מחסה היתה החצר המרכזית בשכונה היהודית האחרונה שהוקמה בתוך החומות בשנת 1857. השכונה יושבת על שוליה הדרומיים מזרחיים של הגבעה הניצבת ממערב ומצפון להר הבית. לא נרחיב אודות השכונה כעת, אלא נפנה אל שני העמודים הניצבים במרכז הכיכר סמוך לגדר הנמוכה. עמוד אחד רחב מאוד ונמוך –ניגש אליו וננסה להקיף אותו. כמה אנשים דרושים לכך? סמוך לעמוד זה נמצא עמוד נוסף – צר וגבוה יותר. שימו לב: העמוד עשוי חוליות-חוליות של אבן. אם נבחן את העמוד היטב מקרוב נמצא על החוליה הרביעית מלמטה את הספרה היוונית 8, הוכחה לכך, שחוליה זו היתה מיועדת להיות שמינית מבין החוליות המרכיבות את העמוד. העמודים הללו הינם שרידים מימי בית שני, אשר נמצאו בקרבת מקום והוצבו בכיכר. יש אף בסיס להניח, שמקור העמודים בהר הבית הסמוך כל כך, וזאת לפי תיאורו של יוספוס פלביוס, הסטוריון יהודי רומי המתאר את גדלם וצורתם של העמודים באכסדרת העמודים המפוארת – 'הסטיו' המלכותי במקדש. יוספוס מתאר עמודים רחבים עד כדי כך שדרושים שלושה גברים על מנת להקיף אותם: "עוביו של כל עמוד היה (כזה שהספיק) לשלושה אנשים אחוזים אלה באלה בזרועותיהם הפרושות לחבוק אותו" (קדמוניות היהודים, טו, יא). נעצור לרגע ונסקור בקצרה את השתלשלות התקופה אותה אנו מכנים תקופת בית שני, סקירה מרחבית זו תעזור לנו להבין טוב יותר את הממצאים שלפנינו.
תחילת תקופת הבית השני בירושלים הינה בשנת 538 לפנה"ס, בשיבה של יהודים מגלות בבל בעידוד השלטון החדש – השלטון הפרסי. שבי ציון הקימו מחדש את המקדש בירושלים במתכונת צנועה בהרבה מבית המקדש אותו החריבו הבבלים בשנת 586 לפנה"ס. עם הזמן הלכה, התחזקה וגדלה האוכלוסייה היהודית. בשנת 333 לפנה"ס כבש אלכסנדר מוקדון את האימפריה הפרסית, וממשיכיו הטילו גזרות קשות על האוכלוסייה היהודית, שהובילו להתקוממות ולמרד. מרד החשמונאים בשנת 167 לפנה"ס היה בעצם תחילתה של ממלכה עצמאית יהודית. המלכים החשמונאים פיתחו את ירושלים: בנו חומה חדשה ומערכות מים ושיפצו את המקדש. לאחר כ-100 שנות שלטון, ב-63 לפנה"ס, פרץ סכסוך קשה בין שני יורשים אפשריים: הורקנוס ואריסטובולוס. סכסוך זה הסתיים בעזרתו של מצביא רומי בשם פומפיוס. שליט חדש מטעם רומא מונה למלך, היה זה בן למשפחת גרים בשם הורדוס. מלך זה היה בנאי אדיר שהשאיר את חותמו בכל רחבי הארץ. מפעלי בניה משמעותיים הוקמו בירושלים, העיקריים שבהם – בניית מערכת אספקת מים והרחבת רחבת המקדש ובנייתו מחדש. לאחר מותו של הורדוס המשיכו בשלטון צאצאיו. בשנת 66 פרץ מרד בארץ ישראל, ולאחר מצור של שלוש שנים כבש טיטוס הרומי את ירושלים ושרף את המקדש.
העמודים שאותם הקפנו הינם מתקופת הורדוס, מסוף תקופת בית שני. הסטיו המלכותי שבנה הורדוס על רחבת הר הבית היה הבנין הארוך ביותר ובעל מספר העמודים הרב ביותר בעולם העתיק. פלביוס מספר עליו כי "אלה שלא ראו (את הבניין) לא האמינו, ואלה שנזדמנו לראותו הביטו עליו בהשתוממות". בשוק, שהיה ממוקם בסטיו, היה ניתן להשתמש בכל מטבע מרחבי העולם – אפשרות שהייתה קיימת רק בירושלים וברומא. ירושלים הייתה, אפוא, עיר חזקה ומפוארת מאד לקראת סוף ימיה.
היום בכיכר בתי מחסה, נשאר מרחב גדול, ובו מוצבים שני עמודים שבורים, שאריות מעיר בנויה ומפוארת, עיר שכיום הדרך היחידה לחזות בה היא בעזרת הדמיון.
אולם הסתכלות מעמיקה יותר תגלה שני בורות מים במפלס הנמוך יותר של הרחבה, שני בתי ספר ממערב ומדרום לה, ובתי מגורים בשוליה האחרים; ואם הגעתם בדיוק בזמן ההפסקה – המון ילדים משחקים. חיים חדשים שצומחים על אותה רחבה הטומנת בחובה את העבר החרב.
ואנחנו, המבקרים, פוגשים שכבות שכבות, סוף נושק להתחלה: עיר שהיא תל.
צילום: חיים מאירסון
נצא מכיכר בתי מחסה ונשוב בדרך בה באנו חזרה אל הכיכר הגדולה של בית כנסת 'החורבה'. ניצמד לימין ולאחר עשרות מטרים אחדות נפנה עם דרך מרוצפת אבנים ימינה אל רח' הקראים. לאחר כ-15 מטר נעמוד מול הכניסה לרובע ההרודיאני (שעות הפתיחה: א'-ה' 9:00- 17:00, ו' 9:00-13:00, בתשלום. 02-6265922).
נרד מספר מדרגות אל מתחת לפני השטח. אנו נכנסים אל שכונה של בתים: הפרבר ההרודיאני הינו מתחם של שישה בתים, היושבים במורד הגבעה הצופה להר הבית. השכונה התגלתה במהלך בניית היסודות לישיבת הכותל, הבנויה כיום מעליו. הבתים היו בנויים בצורה מדורגת, זה מעל זה במורד הגבעה, גגו של האחד היה המרתף של האחר, כך שכל בתי השכונה צפו אל הר הבית עליו היה ניצב בית המקדש.
הבית המערבי: ניכנס אל הבית הראשון המתגלה לנו לאחר הירידה במדרגות, ממש מולנו. אנו בעצם רואים כאן את מרתפו של בית עתיק. בתוך המרתף אנו רואים חדרים ואפילו מדרגות שעולות אל קומה עליונה שכבר אינה קיימת. הרצפות עשויות בחלקן פסיפס. נמשיך עם השביל המקיף מימין ונגיע לפינת הבית. נביט למטה ונראה רצפת פסיפס המובילה למדרגות אבן היורדות אל מקווה טהרה. סמוך למדרגה העליונה ישנו כלי אבן – זוהי כנראה עריבת הרגליים המוזכרת במשנה.
נמשיך לרדת במדרגות, נעבור שורות מושבים מימיננו, משמאלנו תמונות המציגות את שלבי החפירה, ולאחריהן נגיע אל הבית האמצעי. ניתן ללכת בשביל השמאלי ולהתרשם מהפריסטיל – שורת עמודים שהוצבה במעין מרפסת הצופה מזרחה אל הר הבית. סמוך לפריסטיל ישנן כותרות אבן יפהפיות ששרדו מהבתים העשירים שניצבו כאן. ליד הפריסטיל ניתן עוד לחוש מעט בחום המגיע מבחוץ, לשמוע קצת מהקולות של הרחוב המודרני, אולם אנו נשוב ונסתובב אל השכונה השקטה הקרירה בה התחלנו ללכת. נמשיך חזרה לפיצול, ונראה מולנו תצוגה של כלים. רבים מהכלים עשויים אבן; תושבי ירושלים השתמשו בהם על אף היותם מסורבלים וכבדים. תושבי ירושלים הקפידו מאד על דיני הטומאה והטהרה, וכלי אבן אינם נטמאים לעולם. מאחורי התצוגה על הקיר ישנה תצוגה נוספת. נתמקד בה בפריט אחד – חתיכת טיח ועליה משורטטת מנורה. כיצד נראית המנורה הזו? קניה ישרים, בסיסה מורכב משלוש רגליים, והיא פשוטה למראה, ללא קישוטים. מי צייר את המנורה הזו? אחד מילדי הכהנים שהלך עם אביו למקדש? אולי כהן מבוגר שניסה את יכולות הציור שלו על הטיח במרתף? איננו יודעים מי היה הצייר, אולם כנראה שהיה בן לתקופה בה, אכן, הייתה מנורה במקדש בירושלים, ואותה ניסה לתאר לנו. המנורה היא סמל יהודי קדום, היא מציינת את החכמה המשולה לאור, ואף נבחרה לשמש סמל למדינת ישראל.
נמשיך לרדת, משמאלנו נראה חדרים מרוצפים בפסיפס ובהם רהיטים. נמשיך עוד גרם מדרגות אחד, והנה אנו בבית המידות. בית זה גדול במיוחד, שטחו כ-600 מ"ר. מימיננו קיר מעוטר בפרסקו, ועליו סימני פיח, ותחתיו קורת עץ שרופה. שרידים מוצלים מאש השרפה הגדולה שהתחוללה כאן כמעט חודש לאחר חורבן המקדש, כן דיירי הבתים האלו וכל העיר העליונה היו עדים ממבט ראשון לחורבן הבית מכיון שהרומאים נכנסו אל שכונות המגורים רק בח' באלול בשנת 70. בתלמוד מסופר, כי לאחר החורבן לא רצו אנשים להמשיך בחייהם, התנזרו מיין ובשר, ושקעו במעין אפאתיות ודיכאון.
מעניין הדבר, כי במהלך השנים לא התווספו מועדי חורבן חדשים ללוח השנה העברי, אלא 'הולבשו' על ט' באב, ביום זה חרב המקדש בפעם הראשונה והשניה, ביום זה מציינים את גירוש ספרד (שאכן אירע בט' באב!), וגם את מסעי הצלב, פרעות ת"ח ות"ט, וכך הלאה. יום החורבן, אם כן, נבחר לציין את רעיון החורבן בהתגלמויותיו השונות, את כל מה שנשבר וחרב ויבש.
במרתף השרוף הזה מתחת לפני האדמה, רחוק מהחום הכבד, אנו יכולים לעמוד לרגע ואולי לנסות ולחשוב על איזה חורבן' מוכר, משהו שבור בחיים שלנו. משהו שהיה מלא חיים ונשרף ואולי התכסה כבר בשכבות רבות, משהו שאין בו חיים שמושך אותנו לפעמים למחוזות של כובד, בכי ויאוש.
תכנון הבתים והממצאים שהתגלו בהם, מעידים על תרבות דיור ברמה גבוהה ועל אמידותם של דיירי הבתים. מדובר בשכונת מגורים מסוף ימי הבית השני, בה התגוררו בני המעמד הגבוה ומשפחות הכוהנים המיוחסות. הבתים הללו מאפשרים לנו הצצה אל תנאי המגורים ואורח החיים של 'אצולת ירושלים' ערב החורבן. בחלקים אחרים של העיר מאותה תקופה היו שכונות של אנשים שחיו בתנאים כלכליים קשים ביותר, שכונות בהן לא נמצאים ממצאים מרשימים כפי שראינו זה עתה. היחסים בין המעמדות השונים – כאז כן עתה – לא היו קלים, וכך הברייתא המובאת בתלמוד מספרת על כמה משפחות כוהנים מיוחסות: "שהם כוהנים גדולים ובניהם גזברים וחתניהם אמרכלין (פקידים חשובים) ועבדיהם חובטים את העם במקלות" (פסחים, נז,א). חז"ל תולים את חורבן ירושלים בתקופת הבית השני ב'שנאת חינם'. החורבן אינו מאורע סתמי שאירע על רקע פוליטי בלבד, אלא מאורע שקדמו לו התרחשויות חברתיות ורוחניות: שחיתות שלטונית, חוסר כבוד ופערי מעמדות קיצוניים בין שכבות האוכלוסיה. ההסתכלות הזו של חז"ל בנוגע לחורבן מציגה שני רבדי חיים המשפיעים האחד על השני – הרובד החיצוני והרובד הפנימי. התהליכים העמוקים של התדרדרות מוסרית פנימית המובילה לשנאת החינם, החריבו את הקשר העמוק, המהותי בין ישראל לאביהם שבשמיים, קשר שאמור היה להתבטא בעשיית משפט צדק ואהבת חסד. כאשר הקשר המוסרי-רוחני ניתק, ממילא בסופו של דבר ניתק גם הקשר הפיזי. בית שאינו מבטא קשר אמיתי וקרבה מוחשית, מאבד את משמעותו וממילא את קיומו. חורבן המקדש, הבית, הוא גם חורבן הביתיות – תחושת הקרבה עם הקב"ה ועם עולם הערכים אותו הנחיל לעמו.
נמשיך הלאה, המעוניינים יכולים להסתובב בחללים הנוספים של האתר, ולהתרשם מהממצאים.
נצא מבית המידות בשער המסתובב, נרד במדרגות הרחבות היורדות אל הכותל (מעלות רבי יהודה הלוי), עד שנבחין בכותל והר הבית.
נסב את פנינו מזרחה – מולנו הר הבית. בקצה השמאלי-הצפוני של שדה הראייה שלנו ניתן להבחין בקלות בכיפת הסלע – כיפת הזהב. באזור זה ניצב בעבר בית המקדש. מתחת להר, הכותל והרחבה המובילה אליו. באילו פרטים אנו מבחינים מהתצפית הזו? ואולי נמשיך ונשאל – איזה מין מקדש אנו מדמיינים? מה תהיה ההתנהלות בו? אילו תהליכי עומק ייחשפו בו? לאחר שהתרשמנו מעט משרידי החורבן ננסה להשיב – מהו הדבר המרכזי שאבד לנו באותה שריפה בשנת 70?
אגדות החורבן הרבות מדברות על שנאת חינם מאספקטים שונים. המפורסמת שביניהן היא האגדה על קמצא ובר קמצא המופיעה במסכת גיטין דף נה,ב (מובאת בתרגום ובקיצור):
מעשה שהיה באדם אחד בירושלים שעשה סעודה אמר לבן ביתו לך והזמן את קמצא אוהבי. הלך וקרא לבר קמצא שונאו. בא בר קמצא וישב בין האורחים. בא והבחין בו האדם, אמר לו:הרי שונא אתה לי, ואתה יושב בתוך ביתי? קום צא לך מתוך ביתי.
ביקש ממנו: "אל תביישני ואני אשלם לך על מה שאוכל ואשתה." אמר לו:"לא תשב פה"!
ביקש: "אשלם לך דמי כל הסעודה." אמר לו:"קום ולך"!
מיד יצא בר קמצא. אמר בליבו: "הואיל וישבו שם חכמים, אך כולם ישבו בשלווה ואיש לא מחה, אלשין עליהם".
מה עשה? הלך לשליט הרומי ואמר לו:"כל הקרנות שאתה שולח ליהודים שיקריבו, הם אינם מקריבים אלא מחליפים אותם בקרבנות חלופיים." השליט לא האמין ואף נזף בו על דבריו. הלך אליו שוב חזר על דבריו והפעם הציע : "אם אינך מאמין לי, שלח איתי שליח ואת קרבנך ואז תדע שאיני משקר".
קם בלילה ועשה בבהמה ששלח השליט מום (הפוסל אותו מלהיות קורבנות) – אך זה היה מום שלא נחשב למום אצל הרומאים, רק אצל היהודים. רצו חכמים להקריב את הקורבן משום שלום מלכות, אך מחה בהם רבי זכריה בן אבקולס: יאמרו שניתן להקריב בעלי מומים!. רצו להרוג את בר קמצא, שלא יחזור ויספר לקיסר, אך רבי זכריה בן אבקולס מחה בהם: "יאמרו שמי שמטיל מום בקורבן – ייהרג!". ולפיכך לר הקריבו את הקרבן, הקיסר זעם, ויצא לכבוש את יהודה.
אמר ר' יוחנן: "ענוותנותו של רבי זכריה בן אבקולס החריבה את ביתנו ושרפה את היכלנו והגליתנו מארצנו".
צילום: חיים מאירסון
נמשיך במדרגות עד שנגיע אל רחבת הכותל המערבי.
קיץ, קץ, סוף שנה, זמן בו מתפרצות כל השאלות הבוערות לפני שתגיע עונת התשובה. מה חסר, מה שבור, מה אבד? ננסה להמשיך ולהרהר, להשתהות מעט בשאלה, המנערת מעט את העולם הבנוי, המסודר, שעל פני השטח. הקארדו, עמודי הסטיו המלכותי והפרבר ההרודיאני מאפשרים לנו להביט אל קיץ קשה לפני כ-2000 שנה, ומתוכו לצאת אל הקיץ הישראלי שלנו עם כמה שאלות.
אם ברצוננו להמשיך ולהכיר עוד ממצאים מהתקופה נפנה ימינה (דרומה) אל חפירות הכותל הדרומי או שמאלה (צפונה) אל מנהרות הכותל, שני אתרים מרתקים מהתקופה – כדאי לתאם מראש.
מדברי חז"ל על החורבן:
מקדש ראשון מפני מה חרב? מפני שלושה דברים שהיו בו: עבודה זרה, וגילוי עריות ושפיכות דמים… אבל מקדש שני, שהיו עוסקין בתורה ובמצוות וגמילות חסדים, מפני מה חרב? מפני שהייתה בו שנאת חינם.
ללמדך ששקולה שנאת חינם כנגד שלש עבירות:
עבודה זרה, גילוי עריות ושפיכות דמים (תלמוד בבלי, מסכת יומא, דף ט' עמוד ב)