לעילוי נשמתו

'החי והצומח בתלמוד'

פורטל הדף היומי הוקם בג' אלול תשס"ט כדי לשמש במה מרכזית לכל הפרסומים המיועדים ללומדי הדף היומי. לאור התגברות לימוד הדף היומי והתרבות המאמרים המגוונים המעשירים את הלימוד שפורסמו באופן מקומי עם חשיפה מוגבלת בלבד, עלה הצורך להקים אתר שיכנס את שפע החומר לטובת הציבור הרחב. הרב הראל שפירא שיזם את הקמת האתר איפשר בכך לכל לומד הדף היומי באשר הוא עיון במגוון העצום של הפרסומים הדנים בדף הנלמד ומרחיבים את הדעת.

במסגרת הפורטל, ד"ר משה רענן, מרצה במכללות 'הרצוג' ו'ירושלים לבנות', כותב על החי והצומח בתלמוד הבבלי. את טורו – המוקדש לזכרו של נעם – ניתן למצוא ב'להרחיב' ב'פורטל הדף היומי'. כאיש שדה ולומד דף יומי, מנסה ד"ר רענן לפענח ולפרש סוגיות תלמודיות שעוסקות בתופעות טבע. הטור מיועד ללומדים שברובם מגיעים מתחומי עניין אחרים. במאמרים נעשה מאמץ להבהיר מושגים ביולוגיים הקשורים לנושא הנידון תוך "ויתור" מסוים על דקדקנות מדעית לטובת עיסוק בתופעות מעוררות עניין אצל 'הלומד מהשורה'. הטור נועד לבנות מאגר מידע על הראליה של החי והצומח בארץ ישראל כפי שהיא מופיעה בעולמם של חז"ל בענייני חקלאות, התנהגות ופיסיולוגיה של בעלי חיים וצמחים ועוד.

במחקרים הכרוכים בכתיבת הטור מתבררים מדי פעם מושגים וסוגיות שעד כה נשארו סתומות בעיני הלומדים. לדוגמה, במסכת מכות טז ע"ב, התלמוד מזכיר "בִּינִּיתָא דְּבֵי כְּרָבָא" – מעין דג הנמצא בתלמי החריש. לאדם בלא ידע ביולוגי הדבר נשמע מוזר ואולי אפילו מוטעה. אך מסתבר שלדג שפמנון יש מערכת זימים מיוחדת שמאפשרת לו לנשום אוויר אטמוספרי (בנוסף לקליטת חמצן מתוך מים). יתרה מזאת, נתגלה שבסין מאז אלפי שנים ועד היום מגדלים שפמנונים בשדות אורז (שבדרך כלל מוצפים במים רדודים) משום שהשפמנון מסוגל לחיות אפילו במים בוציים. בכך נפתרה חידה בת שנים רבות – מהו "בינִּיתָא דְּבֵי כְּרָבָא".

דוגמא נוספת מעולם החי היא, למשל, פירוש שאלה מוזרה המופיעה בגמרא, האם כפיפה (סל נצרים) שנקלעה מנצרים שנפלטו ממערכת העיכול של פיל מקבלת טומאה, במאמר "פיל שבלע כפיפה מצרית".

בתחום הצומח מופיע מאמר המברר במה שונים עצי שקמה וחרוב מעצים גדולים אחרים, הבדל המתבטא בהלכות שכנים המייחדות דווקא את עצים אלו ("ובחרוב ובשקמה כנגד המשקולת").

המאמרים נכתבים באינטראקציה מתמדת עם הקוראים. הערותיהם ותגובותיהם נשקלות בכובד ראש, ובמידת הצורך, מוצאות את מקומן בשינויים מתמידים המתבצעים חדשות לבקרים. בניגוד לספר, שלאחר הדפסתו הוא חתום ונעול, באתר יש לקוראים תרומה חשובה בעיצוב המאמרים.

את הטור על החי והצומח בפורטל הדף היומי ניתן למצוא כאן.